Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Åter i Norrbotten

tisdag 17 juni 2008

Åter i Norrbotten

Jag tror det var i slutet på 70-talet. Vi åkte den långa vägen från Söråker till Norrbotten och Kalixälvdalen. Det var besök till goda vänner till mina föräldrar som stod på tapeten. Det var en resa jag sent kommer glömma, av två anledningar.
Mina första harrar krokade jag på i forsen några hundrameter uppströms vägbron. Jag var fashinerad över hur fisken kunde se och allra minst hugga på flugorna som jag kastade ut i det vitskummande vattnet. Strömmen var hård och jag fiskade med kastdobb och flugkast med 3 våtflugor på. Stoltheten visst inga gränser och de harrarna fröses in för att jag skulle ta med dem den långa vägen hem och visa för mina kompisar. Tyvärr så glömdes de kvar i frysfacket på stugan vi hyrde vid Kamlunge. Jag tror inte efterföljande gäst hade så stor nytta av dem då storleken var mer lämpad som kattmat än människoföda.
Mitt andra stora minne från den resan var ett besök på vårdcentralen i Kalix efter ett misslyckat fiskafänge. Jag var själv nere vid älven och där hade jag sett "riktiga" flugfiskare. Jag var trollbunden av deras sätt att svepa linan men lätta drag genom luften innan flugan las ut och harren vakade. Jag skulle själv testa på deras fiskemetod men gjorde några fundamentala fel. Som flugspö skulle mitt gröna ABU-start glasfiberspö få agera. Linan var Abulon 0,25 och som fluga en rejäl Mörrumspinnare i 12 grams storlek. Jag kastade ut och började veva in. När jag hade c:a 4 meter lina kvar så stannade jag upp. Tog tag i spöt och drog till i ett bakkast, som jag idag skulle vara stolt över. Mörrumspinnaren kom som skjuten ur en kanon upp ur älvens djup, och innan jag visste ordet av så hade den svept runt mig tre varv och tillsist begravt kroken i mitt högra ögonbryn.
Med skeden dinglande fram för mitt öga så begav jag mig skrikande uppför älvbrinken mot huset där far var.
Med panik i blicken kom han mötandes mig, säker på att nu hade jag förlorat ögat.

Som tur var så gick allt bra och det enda som fick sig en törn förutom mitt ögonbryn var min relation till min far. Jag var fly förbannad för att han klippt sönder Mörrumspinnaren. :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.40
Temperatur: 14,6 grader
Vind: Västlig 1 m/s
Molnlighet: Klart - Halvklart
Vattenföring: 163 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: