Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Rektur i Ljungan

onsdag 25 juni 2008

Rektur i Ljungan



Idag gjorde sig flugfiskefebern sig påmind och när sonen bokat av dagen med faster så tog jag en sväng ner till Ljungan för att se om det fanns någon harr hemma.
Fiskekort och diverse tips införskaffades på PO´s-fiske i S-vall och sedan begav jag mig mot Viforsen. Det blåste elak västan så jag beslutade att starta på södra sidan av älven för att få vinden från snällt kasthåll.
Efter lite strul med kartläsning och tyda skyltningar så stod jag utvadad i älven.
Ljungan är mest känd för sitt fina havsörings,- och laxfiske. Jag hade ingen utrustning för det med mig så det blev lite harrjakt istället. Det finns även en fin stam av stationär harr och harr som kommer upp från havet för att leka.
Fisken kommer upp till Viforsen där en kraftstation bryskt sätter stopp för vandringen. Älven påminner mycket om Trönderälvarna Stjördal, Gaula och Verdal. Den går genom odlingslandskap med mycket skog nära inpå och är lätt hummusfärgad. Min gissning utifrån mina bristande kunskaper i laxflugfiske är att röd/gula toner och Grön/gula toner på flugorna bör fungera.
Vill ni ha mer info så kolla in länken Ljungan sportfiskesällskap


Efter lite omflyttande efter älven så hittade jag jag en spot som var vindbefriad och till min stora glädje så jagade mås sländor på vattenytan. Solen värmde och det var både strömsländor, sandsländor och nattsländor som både kläckte och la ägg som måsen kalasade på. Efter att ha gått igenom allt från torrt, via vått till tungtunga nymfer utan så mycket som ha en dragning i flugan så fick jag ge upp. Inga vak syntes heller. Knepigt iom att det fanns mat i överflöd, harren var inte på humör eller helt enkelt inte på plats alls.

Väl hemma efter ett oplanerat soppatorskstopp på motorvägen vid Ikea, så blir det nu packning för vidare färd till Ljungdalen imorgon. Då ska vi fiska källflödena till Ljungan och hoppas på bättre lycka med fisket där.
Grymmisch! :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.30
Temperatur: 6,7 grader
Vind: Västligt 3,7 m/s
Molnlighet: Mulet och regn
Vattenföring: 108 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: