Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Artiklar

tisdag 10 juni 2008

Artiklar


Idag damp den ned, nya numret av Fiske För Alla och det var med illa dold glädje jag bläddrade fram till sidan 14 och Destination Fiske. Där var den, min första publicerade längre artikel. En parantes i tidningens rullor men ack så glad jag var.
Jag hoppas den snart kan få följas av fler. Ideér finns och material samlas in kontinuerligt.

I dagens LT finns en trevlig artikel med om en trogen Dammå besökare.
Följa denna länk.
http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=522689&avdelning_1=101&avdelning_2=101
Dammån det sista vattnet som den långvandrande storöringen i Storsjön har kvar att leka i. Två andra stammar av öring från Storsjön består idag i princip bara av spillror sedan Håckren-våldtäkten skedde. Den så anrika Storboöringen leker idag mellan 5-20 st fiskar per säsong i den lilla rännil som en gång var Storbo-strömmen.
Trist tyvärr men så är det. Därför så är det av ännu större vikt att vi värnar om Dammån och Dammå-öringen. Revisorn gjorde ett besök till ån häromdagen och försökte locka och pocka med mig men tyvärr så hade jag ingen möjlighet att hänga på denna gång. Vad rapporter idag sa så hade han inte någon fiskkontakt.

Idag var jag och mina butikskollegor ute på en liten rekningstur innan vi öppnade butiken. Gevsjönacken kollades av, tillika Golfbanan, Lövsta, Tegefors och Staabron. Mycket vatten rinner i älven men fisket är igång på nackarna och sjöarna. Jag tror vi kan få lite fina kläckningar när värmen återvänder.
På rapportfronten så börjar det strömma in från olika håll.
Telisåkarn var uppe vid Tångböle och där gått i fin fisk igår. 1,2 kg på kläckare.
Skepparn hade kört både spinnare och fluga på Ånnsjön med några fiskar över kilot och några strax under. Från andra håll så har jag fått fina rapporter från Ånnsjön så visst är sjön igång.
Även Ånnsjön var omskriven i en fin artikel i senaste Fiske För Alla. Kanadickjakt var temat.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.30
Temperatur: 5,5 grader
Vind: Nordvästlig 3,9 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 203 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: