Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Gäddfiske säsongen är nu över

tisdag 3 juni 2008

Gäddfiske säsongen är nu över

för min del och vilket värdig slut det blev. Jag var åter vid Viken i kväll, denna gång solo. Det var dansuppvisningar, husmålning och inte minst golf som var på tapeten för tilltänkta fiskekompisar denna tisdagkväll.
7 gäddor krokades av och säkerligen det dubbla missades. Den sista som tog min fluga var en rejäl bit. Boostern fick kröka rygg och rullknatter ljöd när madamen valde att försöka fly i riktning mot Tossön. Tillslut så fick hon se sig besegrad och jag landade henne försiktigt. Innan jag satte henne åter så måttade jag upp längden på spöklingan och när den med råge passerade skarven på en 3-delad 9 fotare så kan ni räkna lite själva. Väl hemma åkte måttstocken fram och mellan butten och markeringen på klingan var det 100 cm.
Vikten kan jag bara uppskatta men den var satt och i fin kondition så 8 kg är ingen omöjlighet.
När denna madam väl återbördats till Litens vatten så infann sig lugnet. Jag gjorde några kast till men hungern var borta och tillfredställelsen total. Myggen surrade i mitt öra och dagsländor kläcktes och dansade runt mig i luften. När dagsländor dansar och myggen surrar så tar en annan tid vid. Jag packade ihop och gick hem, nu är det öringstid som gäller.

På väg till kvällens fiske mötte jag Knivmakarn som var nyss hemkommen från laxafiske i Norge. Han hade fått några stycken och var ganska nöjd. Nu skulle det bli båtfiske och lite trollingteorier ventilerades. Även Gevsjönacken och Åresjön kommer få besök av honom närmaste tiden och då går ingen fisk säker.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 23.10
Temperatur: 17 grader
Vind: Sydostlig 2,3 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 185 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: