Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Å du vakande öring!

lördag 28 juni 2008

Å du vakande öring!


Efter att ha kuskat runt i landet med sporadiska nedslag vid fiskevattet så jag jag ändå konstatera att Duvedsälven är min hemmaälv. Den kan vara vrång, stor, trög, föränderlig men ändå alldeles underbar.
Harrar, laxar, gäddor och havsöringar alla står i skuggan av vår magiskt vackra duvedsälvsöring. Tätprickig i svart och rött med guldgul sida och vit buk. Öringen här är helt enkelt vackrare än på annat håll.

Idag begick jag sommarpremiären i älven och den går fortfarande lite stor efter vårfloden. Flera av mina hot spots kollade jag av men flera var ännu inte fiskbara med fluga pga vattenståndet. Låt nivån gå ner med en halvmeter och vi har en helt annan älv.
Efter lite snurrande runt så hittade jag tillslut en plats med vakande öring. I luften surrade dagsländor, mygg, småsveda, jo nu är den här, och nattsländor. Efter lite testande så var det min favorit som gav den första fisken, Klinkhamer olive stl 12 går att lite på :-)


Vinden kom och gick och det blåste med hygglig värme från sydost. Vädret var mulet med inslag av både dugg och sol. Varierande med andra ord. Innan jag valde att packa ihop hade jag fått kroka av fyra öringar, misst 2 och haft ytterligare några påslag. En fick följa med hem, den var 40 cm och 6 hg stor. Det blir en fin lunch imorgon.
Strax innan åtta så vred vinden om och kom istället från nordväst. Temperaturen sjönk snabbt några grader och allt liv i luften var som bortblåst. Inte ens småsvedan fanns kvar på plats. Öringens aktivitet avtog helt.
Jag kände mig nöjd med sommarpremiären och packade ihop och begav mig hem.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.55
Temperatur: 11,1 grader
Vind: Västlig 1,8 m/s
Molnlighet: Mulet och lätt regn
Vattenföring: 101 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: