Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Hemma igen..

fredag 27 juni 2008

Hemma igen..


Igår begav jag och sonen oss till Ljungdalen för lite fiske. Väl på plats visade det sig att han var mer sugen på Ryssland - Spanien så efter en halvtimme av myggkrig, myggoljan var bortpackad. Så skjutsade jag tillbaka honom till Dunsjögården där vi skaffat natthärberge. Väl där dök myggoljan upp och jag begav mig tillbaka till fisket. Jag valde att fiska i Ljungan c:a 5 km nedströms Ljungdalen. Det kom en sidobäck in och var ett lugnflytande parti av ån.
Redan när jag höll på att plocka spöt ur bilen så såg jag första vaket. Vattnet var helt klart och det var smygfiske som gällde. Efter att ha smugit runt lite för att komma i position för att nå fisken så var det bara att försöka.
På tafsen satt Klinkhamer Olive i stl 16 och den svek inte :-) En harr på c.a 30 cm fick krokas av.
Kvällen var gudomligt vacker med blå himmel, ingen vind och vakande harr. Ytterligare en fick jag ganska snart därpå innan jag fick besök av bäverkungen i ån. Han kom glidande nedströms mot mig och passerade mig på en kastklumps håll innan jag vred upp och låg och kikade på mig. Jag började prata lite med honom och strax därefter så lyfte han på hatten, klippte till med svansen och sa adjö.
Harrarna i närheten gjorde det samma så jag begav mig uppströms och hittade ytterligare en vakande fiskar som fick smaka på min fluga innan den återbördades till ån. VId 21.30 så gick aktiviteten på fisken ner och det blev mycket trögare. Jag gick tillbaka till bilen och skulle precis kliva upp ur ån när en fisk vakade ljudligt strax nedströms mig. Det var en hög strandbrink som jag smög upp på och såg fisken tydligt i vattnet. Han hade tagit position och åt friskt av driftande nymfer och en och annan dagslända. Jag tog ny plats och lyckades tillslut lura den med en Elk hair caddis stl 16 på handtvist. Ytterligare en harr fick jag syn på från strandbrinken. Jag satt 1,5 meter ovanför den och tittade på när han spisade kvällsvard. Som avslutning så fick den krokas av från en harörenymf med guldskalle.

I morse fick jag med mig sonen och efter att vi städat ut oss ur rummet så var vi åter på plats vid Viksjöbäcken. Redan innan vi var påklädda så hade vi vakande fisk på närhinnan. Jag placerade ut sonen och fick igång honom. Elk hair testades och gav resultat men fisken lyckades inte krokas. Jag började smyga uppströms mot en annan vakande fisk men han, som vanligt, inte mer än 3-4 steg innan han stod med böjt spö och harr på kroken. Nöjd var han 1-0 och high five innan han klev upp på land och värmde benen. Det var mycket trögare och de fiskar som vakade vakade bara sporadiskt. Vi smög ner till den höga brinken där jag tog fisk igår och där nedan oss gick två stycken och patrulerade området. Guldskalle på och resulat gav det direkt. Ytterligare en krokade sonen på innan han tog en fika paus. Innan vi gavs av hemåt så ville vi ha en till harr och efter lite trugande så fick vi tillsammans kroka av den som skulle visa sig bli dagens största. Uppskattningsvis runt 40 cm 5-6 hg.

Hemresan gick via omvägen över Flatruet, Funäsdalen, Fjällnäs och vidare in i Norge för att passera Sylarna på baksidan vid Stugudal. Därifrån följde vi första Tya och sedan Nea ner till Selbu. Tya/Nea är storöringsvatten av rang och gudomligt vackert var det med. Ska utforskas så fort tid gives :-)
På måndag är ordningen återställd och jag finns åter på butiken så välkomna in med era rapporter.
På tal om det så ringde Bössmakarn idag och meddelade att Rocken kläckte nere på Liten i stora mängder. han hade varit ut en sväng igår i U-åkersälven och fick några fina öringar på 5-7 hg samt förlorade en på plus 1 kg.
På mail fick jag rapport om 2 kg öring krokad i Storån häromdagen. Inte illa alls. Samme uppgiftslämnare hade även varit i Tångböle, Kvitsle och Tegeforsen men med väsentligt magrare resultat.
Konsulten var i dalen i veckan och även han besökte Tångböle. 3 mindre öringar bet på det var allt.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.05
Temperatur: 13,3 grader
Vind: Nordvästlig 0,3 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 105 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: