Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Västgötens första flugöring

tisdag 15 juli 2008

Västgötens första flugöring


Blev inatt bärgad under glada tillrop och lyckönskningar. Vi, han och jag, gjorde en tur uppöver Duvedsälven och hade ganska god lycka.
När vi kom så vakade det fint och fisken var säker på sin sak att ta flugorna vi prensenterade.
Redan på 3:dje kastet så krokade Västgöten på sitt livs första fisk på fluga. En vacker Duvedsälvsöring på dryga 30 cm, lovlig med andra ord :-)
När han vadade i land för att med den i håven så började jag fiska och på mitt andra kast krokade jag på dagens första. Den var på c:a 4 hg och återbördades till älven. Underförsta timman så fick vi kroka av ytterligare fisk men det var mest propellrar. Nattsländor stod på programmet och vi körde med Superpuppa, Klinkhamer, Rackelhane och GH Sedge . Temperaraturen skönk sakta och likså så vakfrekvensen hos öringen. Vi tog en välbehövlig fika paus med folköl, kaffe och två sorters hembakt. Mumma :-)

Därefter så gick vi på med varsin streamer och provade vidare. Regnet kom åter tillsammans med en sur nordan och det dog av helt. Jag hade nån propelelr att kroka av och vid tretiden packade vi ihop. Nöjda måste jag ändå säga. Det hade nog inte gjort något om vi varit igång nån timma tidigare än 23.30 som vi blötte våra första flugor.

Rapporter som kommit in till butiken idag talar om varierande fiske. Fångån rapporterade två stycken storöringar på Kingspinnare 2,0 kg & 1,8 kg samt några strax under kilot. De två förstnämnda togs av samme fiskare, giss om han var nöjd :-)
På Brattlandsnacken kläckte det bra med nattsländor och jag gissar att det även var så på Gevsjönacken. Dock var det fisk i mindre storlek som bet på.
Jag hoppas nu på att vi skulle kunna få en period av lite stabilare och aningen varmare väder. Åtminstone så hoppas ja att slippa mer regn. Det känns lite som vi kan det nu.
Revisorn knackade på tidigare ikväll och jag möttes av ett brett leende och full flugfiskemudering. Han hade bestämt möte med några kompisar och de skulle oxå fiska av Duvedsälven men startade tidigare än oss. Gissar att jag får rapport imorgon.
Från Lövsta så rapporterade en granne in två fina öringar runt kilot från i lördags och då hade det varit ruggig aktivitet på nacken.

Bokbindaren än i dalen och gör livet surt för öring och harr. Det är många vatten som skall fiskas av och jag hoppas kunna hänga på en tur innan han och broderen åker hemåt igen.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 03.45
Temperatur: 8,9 grader
Vind: Västlig 2,9 m/s
Molnlighet: Mulet och regn
Vattenföring: 74 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: