Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Inkomna rapporter

onsdag 23 juli 2008

Inkomna rapporter

Nu är det storsnurr på fiskare i byn och i butiken och det är offantligt roligt att se samma fiskare komma åter år från år. Denna vecka är ett par killar uppe i Gevsjön som har handlat av mig sedan första sommaren jag jobbade på Raskens i Duved och under de år, det är min 5:de sommar som jag säljer fiskeprylar i Åredalen, så har det passerat många sköna lirare i de butiker jag jobbat. Teorier har bytts, fiskafängen ventlierats och bilder beskådats med lystna, och i bland avundsjuka, blickar. Flera har jag även mött vid älven under fisketurer och andra har gemenskapen växt till stark vänskap.
Det enda felet, och det är iof inte så lite, är att det blir för många timmar i butiken och för lite vid älven. Många är de erbjudanden om fiskesällskap som kommit och jag behövt tacka nej till då jobbet inte tillåtit att jag följt med.
Det är lika surt varje gång som jag behöver tacka nej. Men rätt vad det är så faller alla bitarna på plats som i våras när jag och Stenhuggarn var över till Nidelva och fiskade med Bokbindarn. En otroligt skön tur i början på maj som kommer göras om fler gånger. Bokbindarn är på plats i byn och jag hoppas få tid att återgällda tun med lite guidning av mina hemmavatten. Jag vet inte om det egentligen behövs då jag tror att han har mer koll på vattnen runt omkring än vad jag har :-)
Han har varit lite skuffen då vädret i dalen inte varit på topp och fisket hållit sig på ungefär samma nivå, lågtryck. Många vatten har han hunnit besöka men inte så många fiskar krokade. Både han och jag längtar efter värmen som varslas inför morgondagen.

Från Ullsjön fick jag rapport idag om några 5 hg öringar krokade på fluga i blåsten igår samt en missad större öring som tog fluga och tafs och gick.
Rospiggen lämnade rapport från Storån och sin nattliga tur med flera fina harrar varav 4 på 50 cm +.
Slaktarn i Järpen ringde i går när jag just kommit upp ur vattnet vid Prästfallet efter den ofrivilliga djupvadningsturen och skrockade glatt vid min snöpliga historia. Han och gumman hade fiskat uppströms Hållandsbron och hon hade krokat av en fin harr på 6 hg.
Storöring tagen i Storån på spinn (Loftys Cobra/Tasmanian) från förra veckan rapporterades in.
Flugbindarn fiskade Duvedsälven igår och skickade i dag en bild via MMS. Det var en bild på nästa generations spösvingade flugbindare. Nya GT4:an fick kröka rygg igår vid flera tillfällen med en 5 hg på topp allt på egenbunden ST Zonker.
Revisorns kompis var oxå inne i butiken och avlade fullrapport från nattens Lövstabesök och de hade fått kroka av ytterligare några fiskar i ok matstorlek. Han var även ute och testade mitt "till salu spö" Greyflexen så vi får se om det blir affär.

Nej nu börjar jag se botten på mitt glas med Calvados så det är refrängen som gäller.
Tillsist vill jag bara passa på att be er kolla in Wall of Fame jag har fått in en bunt vackra öringar från Mr Troutlaw. Se på bilderna och säg vart det i världen finns vackrare öringar än här i Indalsälven i Västra Jämtland :-)
Jag ställer mig starkt tvilande till att det någonstans på vårt klot finns en vackrare brunöring!?!

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.40
Temperatur: 12,9 grader
Vind: Västlig 1,1 m/s
Molnlighet: Mulet och lätt regn
Vattenföring: 71 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: