Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Kayak på Åresjön

lördag 26 juli 2008

Kayak på Åresjön


Idag har det varit en fantastiskt fin sommardag. Jag och P tog en kayaktur på Åresjön. Den låg helt blank och Skutan speglade sig majestätiskt i den mörka vattenytan. Det stojjades och tjoades från sandstranden vid Holiday Club och på sjön puttrade bastutunnan runt. Kanoter och båtar passerade och passerades. Det var fler än vi som valt Åresjön som rekreationsplats för denna dag.
Vi slog solläger på Renfjällssidan och rullade ut solhandukar och slog upp varsin kaffe. Det gick ingen nöd på oss kan jag sammanfattade tillvaron med.
Efter några timmar på sjön så begav vi oss åter till Åre och landade tillslut på på Madonna Di Campiglios uteservering med varsin tre-kulors italiensk glass. Smakade smasken. Har ni inte testat deras glass så är det väl värt omvägen. Den kostar nån krona mer än GB men är väl värd varje öre extra.

Igår kväll så gjorde jag och P en tur till Blåsudden för att se om det fanns någon vakande öring i farten men det var ganska lugnt på den fronten. Det som rörde sig i ytan var av propeller-storlek. Längre ut, c:a dubbla kasthållet, så gick det några bättre fiskar och sporadiskt vakade men dessa nådde vi inte. Fiskeinspirationen var inte på topp hos varesig mig eller P men det var ändå skönt att komma ut och kasta av sig lite. Resultatet blev en avkrokad propeller för mig och några hugg för P.
Tur att vi hade lite anant at trösta oss med på kylning i strandkanten.
Vattentempen i älven ligger runt 16 grader, perfekt temp för en mörk från Pilgrimstad :-)


Tillsist vill jag passa på att tacka alla som hört av sig efter konkursbeskedet för företaget. Det värmer och gör allt lite lättare. Det är iof ingen större fara då jag varit tillräckligt länge i dalen för att hitta jobb så brödfödan täcks :-)
Som det känns nu så har jag sålt mitt sista flugspö, lagat de sista paret vadare och tipsat om flugor i dalen på ett tag. Nästa sommar ska jag ha riktig semester och det i juli, inte jobba röven av mig som det senaste 5 julimånaderna :-) Självvalt? Ja visst, men ändå tar det på kafterna. Att jobba med sin främsta hobby är farligt. Tillslut tappar den sin tjusning och dragningskraft och det blir bara en plåga. Som tur är så har jag inte kommit så långt ännu utan det känns inte som veken brunnit ut fast än ljuset nu är kort. Min förhoppning är att nu istället kunna föränga brinntiden med åtskilliga år.

Igår fick jag en otroligt läcker rapport från min gamla vän Flugkastarn i Tulleråsen. Han hade, hör och häpna, tidigare i sommar tagit en öring på 3,9 kilo på fluga med en tafsspets på 0,12 mm!!!
Han hade fiskat sik när det som han trodde var en sik i bättre storlek sugit i sig imitationen. Det krävdes en lugn drill och som tur var så fiskades det med ett mjukt spö. Vissa vet vad de pysslar med :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.00
Temperatur: 26,4 grader
Vind: Nordlig 2,0 m/s
Molnlighet: Klart med några ytterst små molntussar
Vattenföring: 61 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: