Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Tröttsamma vind & Uttertävling på Helgesjön

torsdag 10 juli 2008

Tröttsamma vind & Uttertävling på Helgesjön

Är det något jag lätt ledsnar på så är det hård vind. Hela dagen idag har Åresjön gått med vita gäss och levt rövare. Jag hade en tanke på en nattfisketur men mina tilltänkta kumpaner Mr Troutlaw och Roslagsredaktörn visade inget större intresse att komma ur sofforna när jag väl var hemma från auktionsbesök så istället hamnade jag här.
Varje onsdag är det auktion på Idrottsgården i Kall 18.00 och idag begav vi oss, Jag och P, dit. Det var första gången hon var med och säkert 10 år sedan sist jag var där men det mesta var sig likt. Mårten svingade klubban som tidigare och samma harranger och historier, samma kokkaffe och fyndlådor. Det är skönt med något konstant i vår hysteriska tid av förändring.
Dagens körd blev 2 plasttrasmattor för balkongen och en oöppningsbar spargris. När jag tömmer mina fickor på mynt så lägger jag dem i en glasskål och använder till en fisketripp varje försommar. Nu har det det "lånats" lite då och då ur burken så det blev ingen lång resda i våras. Mot detta är nu bot rått :-)

Något annat som är en skön konstant i dalen är den årliga Uttertävlingen på Helgesjön, den går av stapeln på lördag med start vid dammen kl. 10.00. Tyvärr har jag förlagt Årebladet med informationen om vad som gäller men jag tror man kan anmäla sig på plats. Tyvärr kommer jag ej kunna närvara, säkerligen till mångas besvikelse då jag de gånger jag deltagit abonerat på sista platsen :-) Jag och P åker till Sthlm imorgon för att besöka släkt och vänner. Åter på söndag.

Årefiske Wall of fame har fått ytterlgiare bilder insända. En är från min kollega i butiken med en grann öring på 1150 gram samt samma bildlämnare som igår, inkommit med en nystigen havsöring på 4,3 kg tagen i Verdalselva.
Se och njut.



Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.15
Temperatur: 9 grader grader
Vind: Västlig 4,5 m/s
Molnlighet: Molnigt
Vattenföring: 102 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: