Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Vilken kväll.

torsdag 3 juli 2008

Vilken kväll.

Det var helt magiskt nere vid Storån igår. Vakande fisk i mängder, kläckande nattsländor, äggläggande dagsländor och surrande mygg. En lagom vind höll undan småsvedan som annars kan få den lugnaste fiskare att tvivla på sin egen förmåga att kontrollera humöret :-) Solen dansade förföriskt över Ottfjället innan den valde att gå ner i Ottsjön för välbehövlig men kort nattvila. Det är åter uppe nu och skiner med fullkraft över dalen och alla St Olovslöpare som just nu passerar utanför mitt fönster. Det blir varmt för dem idag.
Det fanns mat i mängder för fisken vilket oxå märktes, både öringen och harren var synnerligen petiga i vad vi serverade dem i flugväg. Innan jag summerat kvällen så hade jag fått kroka av två öringar och en harr, förlorat fluga och tafsspets två gånger och missat otaliga hugg.
Fisken fick jag på Elk hair caddis, GH Sedge och Klinkhamer.

Mr Troutlaw och Roslagsredaktörn kom upp igår kväll och har precis varit förbi på en förmiddagskaffe. Mr Troutlaw hade med sig ett nytt spö åt mig. Jag har "saknat" ett litet fint myggspö i garderoben men nu är det åtgärdat. Ett Loop Yellow line 7,8´ #2.
Har varit ute och provkastat det. Smutt var namnet :-) Me like.

På rapportfronten så har jag undanhållit en fin sak. Flugbindarn tillbringade delar av förra veckan uppe i Stor jougten jagandes efter öring. Dock var det unga dottern som drog det längsta strået denna gång. Kolla in bilden. Spöet på bilden är det som användes att landa öringen och vågen stannade på modiga 1,3 kg.

Västgöten i butiken åkte med upp till Storån igår men begav sig med gumman ut i båt på Ottsjön. Resultatet blev några mat rödingar och ett par i lite bättre storlek som valde att släppa inne vid båten. Långdrag var fiske metoden. När solen gått ner så började det vaka ordentligt på sjön men flugspöt hade lämnats hemma så det blev inget av det.

Nu kallar jobbet så rapporten avslutas här. Tjing

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 11.05
Temperatur: 20,1 grader
Vind: Ostlig 5,5 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 92 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Vår Utsida sa...

Rätt utrustning är A och O =)