Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Dom är åter!

måndag 21 juli 2008

Dom är åter!

Både öringen och småsvedan. Gjorde en tur i går med start runt 22.00 i Duvedsälven och väl på plats så blev jag snart varse om att både öringen och småsvedan åter var på plats efter en tids bortavaro pga låga temperaturer och allmänt surväder.
Jag hittade ganska omgående en vakande fisk som valde att bita min imitation på första kastet. Det var en propeller som omgående returnerades. Nåästan direkt hittade jag ytterligare en fisk inom kasthåll som vakade regelbundet och på andra överflytet så gick den upp och tog flugan. Det var en hanfisk på dryga 6 hg och den fick följa med upp på land. Jag öppnade upp magen och där fanns bara småsnäckor och en gul nymf. Det var allt.
Det svärmade av både dagsländor och nattsländor för att inte tala om mygg och SMÅSVEDA. Kolla in bilden på min armbåge så förstår ni vad jag menar :-)

Snart slöt Revisorn med fiskekompis upp vid älven och vi fortsatte att fiska av sträckan med ytterligare några propellrar som resultat. Efter kaffe med surr och test av Revisorns Loop Greyline #4, mycket trevligt spö :-). Så delade vi på oss. Jag åkte uppströms och Revisorn med kompis åkte nedströms. Nedströms om oss så fiskade Bäsna med Bartender kompis så det ekade över selet. jag som trodde att fiske var en tyst sport :-) Det utbyttes teorier friskt men jag hörde aldrig någon landad fisk.

Vid golfbanan var det lugnt och jag gav det inte mer än 20 minuter och en propeller innan jag åter flyttade mig nedströms. Klockan var c:a 01.00 och nu hade det mesta av flygfän försvunnit från vattnet. Fisken vakade bara enstaka gånger och jag valde att byta över till streamer. Inledde med Muddler Minnow och ganska snart så krokade jag på en fisk som direkt gick mot botten och tog nästan hela lina av spolen. Efter lite brottande så fick jag upp den till ytan och då visade det sig vara en 5 hg´s fsk som jag krokat i bröstfenan, där av den extra styrkan. Wolly Worm och ST Zonker gav oxå var sin fisk i 7 hg klassen och alla fick gå tillbaka. Har inte en större stekpanna än att det rymmer en fisk :-)
Det verkar som senaste dagarnas bättre väder haft en positiv inverkan på öringen som nu är betydligt mer aktiv. Ska bli intressant att höra vad för rapporter som kommer in i butiken idag. Revisorn avlänade rapport om vakande fisk direkt vid nya platsen men det avtog ganska snart där med. Några propellrar ytterligare fick de kroka av.
Jag packade ihop och var åter hemma vid 02.45.

Wall of Fame har det kommit in en grann öring tagen på Toby-drag i Gevsjöströmmen. Våg saknades men måttband fanns till hands och den mätte fina 56 cm. Utifrån bilden så gissar jag på goda 1,5 kg, kanske lite där över. Grattis till en vacker fisk.
Har ni fina fiskebilder och vill dela med er av dem så maila in dem till mig.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 10.05
Temperatur: 17,6 grader
Vind: Västlig 3,7 m7s
Molnlighet: Klart - Halvklart
Vattenföring: 78 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: