Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Förvirrat sinne och Benny Bäver

torsdag 31 juli 2008

Förvirrat sinne och Benny Bäver


Igår kväll runt åtta så drog det ett rejält värmeåskväder över Duved. En kort och kraftig regnskur hade den i sitt följe och genast blev luften frächare och friskare. Efter en timme hade åskan dragit förbi och det lättade åter.
Jag hoppade i vadarna och åkte upp till älven vid Staabron för att se om vädret gjort någon större påverkan på fisken.
Efter att i vanlig ordning åkt sakta över Staabron för att kolla in ev. fiskeplats så vände jag på parkeringsfickan och där möttes jag av en otroligt vacker syn. En stor och kraftfull regnbåge visade sig i spåren efter åskan och regnet. Bilden gör den inte full rättvisa.

Fisket var även i kväll lite trögt. Jag startade som vanligt men fridriftad klinkhamer men inget resultat. Efter lite bytande och testande så återgick jag till gårdagens fiskemetod med hasande nattslända och ganska snart fick jag kroka av en 25 cm på Rackelhanens svärfar. Hade några hugg och fick senare kroka av ytterligare en i ungefär samma storlek.
Vid halvtolv flyttade jag mig ett stycke nedströms för att köra igenom en av mina favoritspots innan det blev för sent. Sofa Pillow satt på tafsen och jag körde vidare med hasteckniken. Ganska omgående gjorde en bättre fisk ett försök att ta flugan men av det blev det bara vakringar kvar. I nästa kast var den oxå upp och nöp efter flugan men jag lyckades inte kroka den.
Lämnade den för vila och fortsatte fiska mig sakta nedströms, bytte till en Wolly Bugger och tankarna snurrade runt i huvudet. Lite konkurs, lite nytt jobb, lite fan va illa jag kastar när det åter nyper i en bra fisk som jag bommar i mothugget. Låter den vila en stund och i sinnet snurrar tankarna runt runt. Fokusen är inte riktigt på fisket. Ett nytt kast och buggern sveper in över ståndplatsen, bang och nu känner jag den men den släpper. Va fan, in med tafsen och kollar flugan. Mycket riktigt mitt usla kastande hade givit resultat och jag hade hängt upp flugan så den gick baklänges, där av att öringen inte fastnade.
Någon mer känning hade jag inte på nån av fiskarna och vid halv ett så dog aktiviteten ut helt. Den enda som höll mig sällskap var Benny, Benny Bäver. Han snurrade runt framför mig på kortkast håll. Vi brukar ofta morsa på varandra och nu så verkar han inte bli lika irriterad på att jag stör honom i hans avverkninsplaner. Visst händer det än att han i irritation slår till emd svansen och drar men det är oftast när jag inte i förhand meddelat att jag är på väg. Nu så brukar jag skicka sms innan jag kommer så han vet vart och när jag dyker upp :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 9.40
Temperatur: 17.5 grader
Vind: Nordvästlig 4,6 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 44 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: