Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Småsvedan

måndag 7 juli 2008

Småsvedan


Dominerar dalen helt och hållet. Det är helt sjukt mycket av dem så fort det blir lite vindstilla och värme.
Jag var ute igår med Mr Troutlaw och Roslagsredaktörn och vi fiskade av 2 delar av Duvedsälven samt slogs med svedan.
När vi kom ut så blåste det llite med vid niotiden mojnade det ner och då bröt helvetet ut. Lindrigt sagt.
Det var attack från alla håll i mängder hela tiden. Inte mycket mer att göra än att vandra långt ut i strömmen.

Mr Troutlaw drog det längsta strået igår med sin lätt överdimenstionerade Klinkhamer. Öringen var svårtrugad och jag fiskade mig igenom stora delar av flugasken och bäst resultet gav Wolly Worm där jag vi ett tiden i natt fick kroka av en 6 hg öring, innan dess hade jag mist en i samma size och haft några nafs.

Rapporter från dalen talar om samma känsla som vi hade. Försiktig och svårtrugad fisk. Storån gav småharr och öring, Gevsjöströmmen småöring och lika så på Brattland.
Efter regnet vi hade häromdagen så har nu älven åter vänt uppåt igen men det är inte alarmerande. De allra flesta sträckor är vadbara. Enligt väderprognosen så skall det vara runt 14-18 grader och nån enstaka regnskur närmaste dagarna. Ganska hyggligt fiskeväder. Jag fick in vattentemp. från några kunder som fiskat längre ner i Duvedsälven än vad vi gjorde och den låg på 14 grader.

Köksmästarn och fd. Barmästarn är iväg på sin årliga fiskeresa och denna gång skulle Hårkan/Långan driftfiskas nedströms med kanoter. Farligt, jag hör banjospel i bakgrunden. Återstår att se om dom kommer hem samma män som de var när de åkte. :-)

En av mina kollegor meddelade precis att fiskafänget varit bra. Två bättre rödingar på flugkast med Butcher. Smakade kanon med grädde, dill och gräslök. Helt enkelt en Smålännings tolkning av Röding på Jämtvis.
Vart undrar ni kanske, gissa det ni. Hälsar han :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 12,25
Temperatur: 15,3 grader
Vind: Sydostlig 2,8 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 95 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Staffan sa...

Jag fick också min beskärda del av svidarna när jag var i Rulldalen i helgen: www.minutsida.blogspot.com