Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Ordningen återställd

måndag 14 juli 2008

Ordningen återställd

Efter en kortare utflykt till vår kungliga hufvudstad så är vi , jag och P, nu tillbaka hemma i Duved igen. Helgen tillbringades som sagt i Sthlms regionen med släktträff på agendan. Förutom det så han vi med en båttur med tillhörande bad i skärgården. 400 gram Entrecote på Texas Longhorn samt besöka Be Outdoor i Slagsta. Jag får nog tillstå att allt var kanon förutom det sistnämnda, Be Outdoor. Jag blev bara ledsen när jag gick in där. Stort, opersonligt och med, för ytan, ett väldigt klent utbud. Jag tror det var fler som jobbade än vad det fanns besökare i butiken. Under vår halvtimme där så såg jag ingen annan förutom ett par rejält uttråkade kassabiträden. Att döma av deras kroppshållning och suckande tal så har det varit klent med kunder en längre tid.

Men nu byter vi ämne till något roligare istället. Väl hemma igen så begav jag mig ut på en nattfiske tur. Startade vid 23.00 vid Blåsudden. En dragning i flugan var allt så jag flyttade mig upp till Golfbanan. Där var det lite fisk i ytan men vakade bara sportadiskt. Jag körde lite nattsländepuppor i förhoppningen att någon öring skulle stiga och det gjorde det. Men de som steg var av ringa storlek så de återbördades snabbt och smidigt till älven igen. När dimman började dra över selet så spetasde jag om tafsen och knöt på en Wooly Worm, den brukar aldrig svika och inte denna gången heller. Efter en liten stund så låg en 7 hg öring i håvgarnet. Efter att jag fiskat igenom sträckan ytterligare en gång utan resultat så begav jag mig nedströms och fiskade av en sträcka nedan Staabron. Woolyn satt på tafsen till en början och jag hade några känningar men ingen bet fast ordentligt. Ett sista flugbyte kostade jag på mig och nu blev det en ST Zonker med conehead för att komma ner ytterligare. Ganska snart visade en bättre öring intresse för flugan och efter en snabb och ganska odramatisk drill så landade den i håven. Denv ar något större än den första och vikten stannade på knappa 8 hg.'
Gumman önskade färsk öring så de två större fiskarna fick följa med hem.

Jag kollade maginnehållet noga och båda var ganska tomma i magen. Bara lite mindre sländor och nymfer fanns i den ena och i den andra snäckor och några mindre puppor. Båda fiskarna var rejält tandade så jag misstänker att det är något på gång snart.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 04.15
Temperatur: 9,2 grader
Vind: Nordlig 0,2 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 75 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: