Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: En grym flopptur

tisdag 8 juli 2008

En grym flopptur

Jag och sonen tog och kastade upp båten på det lånade släpet och begav oss ner mot Åresjön efter middagen idag. Förhoppnignarna var höga och när vi kommer fram ligger sjön spegelblank med små partier krusningar.
Båten kom i sjön, motorn på akterspegeln och spöna tacklades. Vi var på gång. Med varsin spinnare på släp startade vi från Draklanda med riktning mot älvinloppet i sjön. Väl där så var vi fortfarande fisklösa, inte nån känning. Dragbyten och vidare tuffande efter Renfjällssidan. Några försiktiga vak observerades. Ännu inget hugg. VI började misströsta. Fortsatte vidare nedåt och i höjd med Holiday Club var vi fortfarande hugglösa. Vi skulle precis vända åter uppåt när sjön inte längre var spegelblank. Den svaga vind som kommit från öst vred nu runt och ökade i styrka. En ganska besvärligt nordvästan var vad vi fick oss till livs. Vi valde att gå över mot Åresidan på sjön men att gå tvärs mot vinden var ingen hit.
Vi vred upp och gick rakt mot vinden. Det visade sig också vara rakt mot Draklanda. Spöna packades ihop och båtern åkte åter upp på trailern, vi fick se oss slagna. *suck*

Mr Troutlaw och Roslagsredaktörn rekade nya vatten på min inrådan och redan efter 30 minuters fiske så på det till i mobil. En flinande Mr Troutlaw hållandes vad som verkade vara en fisk i kilosstorlek sved i ögonen.
Lite senare så ringde det till och del två i "Operation knäcka Lunkan" var igång. I andra ändan på linjen kvittrades det om vakanade öring i bra storlek och diverse syrliga kommetarer östes över på mig innan luren hängdes på med ett väl belåtet adjö.
Jag får väl slicka mina sår och unna de långväga gästerna det fina fisket. Men jag ska nästa gång se till att själv vara på plats när nya vatten avfiskas.

Bokbindaren, min norskefiskekompis, är på ingående till dalen och en förpatrull, hans bror, var förbi i butiekn idag och inhandlade lite nytt utstyr. De kommer under de närmaste veckorna utgöra en fara för traktens torrflugesurplande öringar då listan var diger på vatten som skulle avhandlas. :-)
Hoppas på möjlighet att ta rygg på herrarna på en tur.

Tillsist vill jag inte undanhålla er bilden på 2 kilos öringen som plockades häromveckan i Storån.
Första i raden av fiskar i Årefiskes "Wall of fame"
Har ni något som ni vill visa upp så maila över bilder till mig så kanske oxå ni blir med i Årefiske Wall of Fame



Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 23.05
Temperatur: 12,8 grader
Vind: Västlig 0,9 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 105 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: