Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Prästfallet

onsdag 23 juli 2008

Prästfallet

Besöktes idag, med mig i släptåg hade jag Västgöten. Stenhuggarn var tillfrågad men allegireaktioner gjorde att han tyvärr fick tacka nej. Han hade däremot fiskat under eftermiddagen i Duvedsälven med några propellrar som resultat i den hårda vinden. Den verkar komma avta mot morgondagen och då kommer även temperaturen gå uppåt för att bli ännu bättre på torsdag. Det bådar gott för en fin fiskehelg eller Fäviken helg för er som hellre Game fairar än fiskar.

Vi var på plats nedan Prästfallet vid 21,30 och det vakade friskt av småharr och det tog inte lång stund innan vi fått kroka av några stycken. De tog på Klinkhamer, Superpuppa, Red Tag och harörenymf uta urskiljning. Ingen större visade dock intresse för våra flugor. Eftersom det var första turen för mig i år och första överhuvudtaget för Västgöten så skulle jag gå först och visa var det var vadvänligt. Efter en liten missbedömning av vattennivå så dansade jag på med vatten sipprandes in i vadarna uppifrån. :-) Det blev ganska tydligt vart man inte skulle vada och lektionen gick inte att missförstås :-)

Efter att vi krokat av småharr i tvåtimmar tog vi en kaffe och surrade en stund medan mörkret sänkte sig. Vi bytte strategi och satte på varsin streamer. På första kastet för Västgöten så nöp det på en fin öring på knappa 35 cm och den nyinköpta håven fick invigas. Strax därefter så hade han ytterligare ett bra hug men fisken ville denna gång inte krokas. Själv så hade jag inget mer en ett nafs i flugan innan vi nöjda packade ihop strax efter 01.00.

På väg hem så fick jag rapport från Revisorn som hade fiskat Duvedsälven med några kompisar men nu gjort en rokad till Lövstanacken där det hade fått kroka av några matöringar på torrfluga. Utförligare rapport utlovades till morgondagen.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 01.50
Temperatur: 11 grader
Vind: Västlig 3,0 m/s
Molnlighet: Mulet och lätt duggregn
Vattenföring: 76 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: