Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Morgonfiske, Roger & uppdateringar på bloggen

onsdag 16 juli 2008

Morgonfiske, Roger & uppdateringar på bloggen

I sin iver att fortsätta utvecklingen som flugfiskare så propsade Västgöten på att vi skulle morgonfiska innan vi öppnade butiken idag. Jag som själv känner mig lite svältfödd på fisket hittils i sommar var inte sen att hänga på. Klockan 05.00 satt jag utanför huset i full fiskemundering med kaffetermos och mackor laddade. Klockan 05.01 svängde han in och vi var iväg. Första stopp blev Blåsudden som var magiskt vacker i soluppgång tyvärr så tog solen med sig en besvärande uppströms vind och vi gjorde ganska snart en rockad. Vi bytte sida på älven och begav oss längre uppströms där vi fann lä.
Vi gav fisket tid fram till 08.30 innan vi skyndade tillbaka för att hinna öppna butiken. Dock utan så mycket som en propeller avkrokad. Några stötar i flugan var allt morgonen mäktade med i fiskkontakt.

Igår ramlade det in en leverans från Bios i butiken och idag kom den efterlängtade Sölvkroken leveransen. Nu är spjuten med drag uppfyllda och Roger pryder åter sin plats på dragväggen. Det var serledes utplockat på dessa dyrgripar senaste dagarna :-) Med det vill jag passa på att hälsa till Fd. Grannen Dahlberg att 18 grammarna finns nu så du kan komma hem :-)

På rapportfronten har det varit blandade bud, ömsom vin ömsom vatten. Ett par av mina trognaste kunder som tillbringat snart 2 veckor i dalen hade storöringkontakt i Duvedsälven. Tyvärr vann öringen denna gång med hjälp av en sten. Sprängd tafs.
Skepparn var förbi och inhandlade ny utter och lämnade en fin rapport från Ånnsjön. Ett rejält knippe öringar mellan halv och helkilot var dagens resultat i blåsten. Flera tagna på Muddler släpad i ytan.
Flugbindarn lämnade rapport att nya spöt fungerade strålande och under första turen hade det fått kröka rygg på två halvkilos harrar och en sjuhektos öring.
Flera andra lämnade inte alls lika muntra rapporter utan det var allt från fisklöst till småpropellrar, vilket i och för sig inte är så långt :-)
Som det verkar så är det fiske mot djupen som gäller och för flugfiskaren sjunktafs (alt, sjunklina) och streamer. För spinnfiskaren funkar då drag som Jensen Seatrout, Möresilda, Salamader, Roger och inte minst Loftys Cobra/Tasmainian Devil kanon. Ju närmare botten det fiskas desto bättre.

Nu har jag suttit och knåpat lite med boggen och gjort lite uppdateringar. Det gamla bildspelet är nu utbytt mot Årefiskes Wall of Fame hit kan ni skicka in bilder på stora och små fiskar. Skicka med info om art, storlek, fångstmetod, fångstplats och gärna med en historia kring fångsten så laddar jag sedan upp bilderna.
Vill ni inte synas med bild så klicka in på Läsarnas fiskerapport och skriv in hur fisket varit här i Åretrakterna.
Jag har även lite prylar till salu som jag lagt upp till vänster. Det är några spön samt en spöbyggsats, maila mig om något verkar vara av intresse.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 19.35
Temperatur: 9,5 grader
Vind: Västlig 3,6 m/s
Molnlighet: Mulet, bitvis regn
Vattenföring: 77 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Pelle sa...

Hej!
Besök från Småland!! Alltså dags att visa upp Jämtlands bästa sida vad gäller flugfiske! Har du finfina tips från Åretrakten? Helst torrfluga i mindre vatten, exotisk fjällnatur etc. Ja jag är kräsen! Hemliga tips till min mail!

Med vänliga hälsningar
Angvert