Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Två dagar på älven & All time high

torsdag 21 augusti 2008

Två dagar på älven & All time high

Mr Troutlaw, Roslagsredaktörn och jag har tagit igen lite av missad fisketid från tidigare i somras. Herrarna var uppe i nästan 3 veckor då och vi fick ihop en dags fiske! Jobb har en elak förmåga att inkräckta på fritiden.
Nu fick vi ta igen det med råge och har haft två kanondagar med bra fiske, god öl och mycket gott umgänge. Det sistnämnda är inte att förakta men glöms lätt bort.
På fiskefronten så hade vi det bra med toppnotering på Mr Troutlaw som tog en 1 kilos vakande öring på torrfluga :-)

Själv har jag under dessa dagar "fiskat in" mig på mitt gula Loop i #2 och jag måste säga tt det är sjukt kul att fiska med det. Toppnotering var en öring på 7 hg men den bästa fisken var en vakande öring som jag precis nådde med lillspöet och lyckades dra upp på torrflugan. Hopp och rusningar avlöste varandra innan den hamnade i håvgarnet. 6 hg låg den på och fick följa med hem som matfisk. Väl vid rensning visade det sig att den ätit sork innan den tog min Caddis!
Årets första sorköring. Ifjol fick jag några stycken oxå med en i 6 hg storlek som hade 4 !?! sorkar i magen. Det såg ut som den svalt två pingpong-bollar.

Flugbindarn hade varit nere och rekat av lite nya spots på Storån och rapporterade in några småöringar men platser med potential att hålla större fisk.
För övrigt har jag inget mer matnyttigt att delge då det varit ganska tyst på rapporteriet.

Nu syns det att semestrar är över. Dalen är nästan tom, campingarna är glest besatta och lugnet är åter över byn.
Även här på bloggen syns det att folk är åter på jobbet. I måndags var det All Time high på besökar antalet. 111 stycken.
Ni är många som läser och följer med på bloggen. Det är otroligt kul att se. Det ger mer energi och drivkraft att fortsätta delge tankar och funderignar här.
Tack.

Snart startar småviltsjaken på renbetesfjällen och årets inventering är nu avslutad.
Generellt låter det som att det är en nedgång mot ifjol både på föryngringen och gammal fågel. Följ länken så får ni resultatet för Jämtlands län.
Inventeringsresultat Jämtlands län

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 09.25
Temperatur: 10 grader
Vind: Västlig 3,3 m/s
Molnlighet: Mulet och lätt regn
Vattenföring: 59 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: