Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: På tur med sonen

lördag 9 augusti 2008

På tur med sonen

Efter att ha avslutat lördagsstädningen så tog vi, jag och sonen, och drog iväg till älven. Dock gjordes ett stopp på ICA och lördagsgodis inhandling.
Vi körde en halvtimme där uppe men gick det, ingen av oss hade ens någon dragning i flugan.
Lite uppströms så stod två flugfiskare och nötte en stund men av vad jag såg så krokades ingen fisk. På motsatta sidan av älven gick en maskfiskare. En öring drog han upp på land i farligaste farten så örings stackaren studsade på stenarna. Catch och release var det visst inte frågan om :-)

Vi flyttade oss vidare nedströms och jag bytte från Sculpin till en ny zonker som kommit med posten från Flugbindarn. En rejäl bula bildades under flugan och en dragning i linan fick jag. Mothugget satt inte och den vände åter ner i djupet och visade sig inte mer. Surt. Den var av bättre storlek.

Lite längre ner ställde jag ut sonen på ett fint ställe och satte på en klassisk Muddler Minnow och vadade iland. Redan på andra kastet hade han känning och efter ytterligare några kast så krokade han på en propeller.
Det är otroligt kul att se hans utvecklig som kastare och fiskare. Han börjar sakta tänka fiske och kan anpassa sina kast efter vad situationen kräver. Det som ännu saknas är lite tålamod men det kommer.

Jag fick ett mail av en fiskare som varit i Dvedsälven och där krokat på en röding. Jag får in rapporterdå och då om att röding patrulerar de djupare poolerna i älven. Exakt vart denna var tagen framgick inte av mailet.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 17.35
Temperatur: 11,8 grader
Vind: Nordvästlig 2,3 m/s
Molnlighet: Växlade
Vattenföring: 39 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Vår Utsida sa...

Min ursäkt för att du inte får nåt bidrag till Wall Of Fame: Kallt och nordvästliga vindar....

Lunkan sa...

Shit happens, trout bites! Sometimes :-)
Vi har ju 3 veckor kvar på säsongen så nån till Wall of Fame ska säkerligen kunna levereras.
Skittfiske
Lunkan