Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Ett snack med Benny

fredag 8 augusti 2008

Ett snack med Benny

Åter började dagen vackert värre. Vid lunch låg Åresjön spegelblank och temperaturen vågade sig strax över 20 grader och solen sken gott över oss.
Dagen inleddes med diverse pappersfix kring konkursen med lönegaranti och uppsägning mm. När det varit fixat och några maskiner tvätt var omhändertagna så bäddade jag ner gumman i soffan. Hon har haft en sväng av sommarförkylning och i släptåg på det så kom en skrällhosta som håller henne vaken på nätterna.
Jag ringde Schweizaren som lånat lite fiskeprylar och stämde av hämtning av dessa, var en sväng på posten med morgonens pappersskörd som skulle skickas till berörda parter och sedan hälsade jag på mina vänner i Vik där sonens första födelsedag firades med paket, hurran och jordgubbsgräddtårta :-)

Spridda vakringar syntes på Åresjön oh fiskesuget kom krypande. Väl hemma så fixades middag och en filmstund med gumman blev det innan jag hoppade i vadarna ochbegav mig til älven. Målet idag var att fortsätta testa sculpin-flugorna och redan i andra kastet visade det sig en fisk som inte bet på ordentligt. Jag körde igenom Blåsudden och hade ytterligare något vak på flugan men ingen fisk som fastnade.
Jag åkte vidare ner till Sundet och körde igen där två rundor. Fisk visade intresse för grejerna men även här gick jag bet på att få dem att fastna.

Efter en liten stund kom Benny, Benny Bäver och kollade läget. Det hade börjat skymma ordentligt så han hade lite problem att känna igen mig. Han kom nedströms ifrån och simamde rakt mot mig. Jag slog på pannlampan för att få bättre koll på honom och det gjorde bara honom mer nyfiken. När han var på två spölängders håll från mig så provade jag på att ta en bild. Den blev sådär då compaktkamerans ljusintag är klart begränsat. Tiondelen efter blixten slog på Benny, så slog Benny paddel i ytan och försvann i en kaskad av ljummet älvvatten.
Ganska snart dök han upp igen på samma ställe som tidigare och samma båge gjorde han mot mig dör jag stod med pannlampan fortfarnade tänd. Nyfiken, minst sagt. Vi bytte några ord och jag bad om ursäkt för tilltaget med blixten och det accepterades så allt var frid och fröjd. Sakta så simmade han vidare uppströms och vi önskade varandra en trevlig kväll.

Jag flyttade mig oxå uppströms och gjorde två rundor vid golfbanan. Sculpin byttes ut mot Wolly Bugger och direkt så hade jag ett bättre hugg. Gjorde några kast till på samma fisk men ingen mer respons. Fortsatte kasta tvärs över strömmen och sätta lite fart på flugorna när ytterlgiare en bättre fisk nypertill i flugan. Dena gång känner jag den riktigt och tror mig satt kroken ordentligt men även denna gång släpper fästet. Drar in och kollar flugan blir då varse om att spetsen är ganska slö och jag byter fluga direkt.
Det piper till i mobilen, Flugbindarn hade fiskat Storån men gott bet. Jag svarar och ger sedan mitt fiske 20 minuter till. Nu är det helt mörkt och regnet fortsätter strila ner. Kastningen går nu sisådär och jag får reda ut några trassel.
Till slut får jag åter fiskkänning och denna gång så sitter den. Den halas in med snabba drag och krokas av i vattnet. En propeller, en av många propellrar i älven.
Jag packar ihop och åker hem vid 00,30.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 00.55
Temperatur: 10,8 grader
Vind: Nordvästlig 1,8 m/s
Molnlighet: Mulet och regn
Vattenföring: 33 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Vår Utsida sa...

Åker västerut i eftermiddag för storöringjakt i natt och i helgen. Hoppas kunna återkomma med bild till Wall Of Fame =)

Lunkan sa...

Låter bra det.
Ta med några stora Sculpins och kör dem snabbt i ytan så ska du få se på grejer.
Flugbindarns patentmönster ST Zonker och ST Epoxy sviker sällan heller.
Skittfiske
Lunkan