Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Åter tillbaka

onsdag 6 augusti 2008

Åter tillbaka


Laxturen i Norge var en fiskemässig flopp. Regnet som öste ner här hemma i söndags när jag åkte slutade strax efter Storlien och väl nere på Midkil kunde jag bara konstatera lätt duggregn och toklåg älv. Det var ganska glest mellan de bebodda hytterna på Campen när jag installerade mig i Mårdens husvagn. Tack än en gång för lånet. Efter lite snabbt fixande med fiskekortslösen, desificering av utrustningen och inmundigande av middag så var jag på gång till älven.

Åkte nerströms till Kommunevaldet och till min stora glädje var jag helt ensam och fick så vara farm till 01.30 när jag avslutade fisket. Jag såg flera laxar som hoppade, fick kroka av 2 propellrar, jodå dom fins i laxälvarna oxå men kallas då smolt och är laxyngel som ännu inte vandrat ut i havet. Samt att jag hade ett bett av en större fisk. Hur stor? Vet ej kände bara en stöt och såg en rörelse i ytan vid flugan.
När natten kom och jag gått igenom poolen för 5:de gången utan mer resultat så åkte jag åter till vagnen för några timmars sömn.
09.00 måndagmorgon ringde klockan och det var frukost och sedan hoppade jag i vadarna och begav mig ut igen.. Denna gång åkte jag uppströms till Övre Storflor. En kulp som alltid håller fisk även vid lågt vatten. Där träffade jag några herrar som kört ett tag på morgonen utan resultat. Efter lite artighets prat så vände de åter för lunch och jag fick ta över poolen. Här har jag tidigare haft upp lax som kollat in när jag kört torrfluga utan att hugga och målet var att "bomba" dem till hugg med en riktigt fet Wulf på enhandspöt. Efter 2 timmar utan reslutat så gav jag upp. Planen var att åkta ner till Saukshaug i Stjördal och inhandla tafs och kanske lite tips sedan taktiksova lite för att orka igenom natten. Tafs fanns men inte så mycket till tips.
Pröv mark och sökke eller på svenska Prova med mask och bly
Nej fy faan.
Ett kort stopp och en runda genom Vold utan resultat innan bingen.
Kvällen startades 19.30 åter på Kommunevaldet, det var förövrigt är jag miste en storlax för några år sedan, även denna gång helt ensam.
Det var mindre fisk i farten och jag såg bara några enstaka. Någon känning hade jag inte heller. Jag fiskade in mörkret och ut mörkret innan jag fick se mig slagen av älven igen 04.00 på morgonen. Då hade jag avverkat allt från tolvans Butcher och Streaking caddis på öringsspöet till 2 tums alutub och sjunklina på 13 fotaren. Allt lika lönlöst. På väg till campen så svängde jag ner i Kleivhölen för att göra en kort och snabb repa. Väl nere vid själva kulpen så visade det sig en bättre lax helt i luften, uppskattningsvis på 4-5 kg 2 ggr och jag blev stående och piska vattnet i ytterligare 2 timmar innan jag gav upp.

Efter utstädning av vagnen och packning och en närande lunch så begav jag mig åter uppströms för att fiska av några pooler innan jag återvände hem.
Ner till Storflor igen och morsade på herrarna från dan innan. De var åter utan fisk men hade sett lite. Redan innan jag taklat igång så var första fisken i luften och efter 3 timmars nötande så hade jag sett och hört 8-10 stycken som hoppade, ingen var intresserad av min fluga, ingen :-(
Vid 17.00 så packade jag ihop, hoppade ur vadarna och styrde kosan hem.
Lite sticker det i ögonen när jag väl hemma läste på Laksebörsen att under måndagen hade det, trots extremt lågvatten, landats över 20 lax men topp på 8,6 kg

Idag så skulle vi packat varor i butiken men de beställda lådorna hade inte dykt upp så det blev fiske istället. Redan 07.45 så pep det till i mobilen och ett alltid lika glatt meddelande från Konsultet blänke mig i de sömndrukna ögonen
Vaken, fiskesugen?
När vi fått blåsa av packningen så ringde jag och kollade var han var och då stod han utvadad i Gevsjöströmmen. Några mackor och folköl packades tillsammans med en termos java och jag gjorde honom strax därefter sällskap. Han hade tappat en fisk som tagit tafsen och sett flera bättre vak. Väl på plats så visade det sig fisk regelbundet men oavsätt vad vi bjöd dem på så ratade de flugorna unisont.
Tillslut så lyckades jag kroka en propeller på en Elk hair caddis i stl 16 sjunken.
Konsulten som vid det här laget hade en rejält trött höger arm tackade för sig och begav sig hemåt.

Jag bytte taktik och satte på den största fluga jag hade, en nyinköpt Sculpin på streamerkrok i stl 4. Flyttade mig från nacken ner i skravelvattnet och direkt fick kontakt med fisk. Fick kroka av 3-4 st men bara en var över minimimått och det knappt.
När regnet drog in vid fem tiden så vände jag emåt för att fixa middagen.

Nytt på bloggfronten är att min vän och fiskekompis Flugbindarn oxå satt igång att blogga kolla in hans blogg på Flugfiske i Årefjällen

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.50
Temperatur: 11,1 grader
Vind: Västlig 2,0 m/s
Molnlighet: Mulet och regn
Vattenföring: 33 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: