Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Åter i Storån

tisdag 12 augusti 2008

Åter i Storån

Jag fick med mig Västgöten och Flugbindarn på tur igår kväll. Eftersom Duvedsälven varit trög i några dagar styrde vi kosa mot ett annat vatten. Vi åkte ner till Storån. Efter det sedvanliga fiskekortköpet och lite fiskesnack på Fångomons fiskecamp Hoppade vi i vadarna och gav oss ut. Vädret var klart och fint när vi startade vid 21.30. Det vakade väldigt sparsamt och speciellt mycket insekter visade sig inte heller på ytan.
Västgöten hakade på en Superpuppa och vadade nedströms mot några vakande fiskar. Flugbindarn startade med nymf och vadade uppströms. Själv stod jag kvar och njöt av tillvaron innan jag plockade fram kameran och tog lite bilder innan kvällsljuset helt försvann innan jag själv satte igång med fisket.

Jag startade med en Rackelhane olive som jag körde ploppande för att se om inte ljudet kunde väcka någon fisk till liv. Efter en stund så lyckades jag kroka på en liten harr vilket skulle visa bli kvällens enda för mig.
Vi gav första stället en timme innan vi efter avslutad kaffetår beslöt att åka längre nedströms och vittja av några favorithålor till Flugbindarn.
Även här lös huggvillig fisk med sin frånvaro. Jag hade något smått uppe till min Sculpin och Flugbindarn fick kroka av en liten örin på Zonker fiskad med sjunktafs.
Temperaturen sjönk så sakteliga och kalldimman steg från ån. Ingen aktivitet alls av fisk i ytan, inga känningar på flugan.
Vid 01.00 så fick vi se oss slagna av ån och med tunga huvuden begav vi oss hemåt.

Det är skumt nu fisket. Trögt är bara förnamnet och jag hoppas att det snart kommer en förändring. Vattenstånden är bra och likaså vattentemperaturen. Snart, mycket snart borde öringen riktigt börja göra sig i ordning för leken, ta revir platser och bli allmänt aggresiva.
Streamerfiske under sånna förutsättningar kan vara hur roligt som helst. Att få stå i svarta beckmörkret och skicka flugan rakt in i natten utan att veta om eller vad som kan tänkas nypa till i ändan på linan. Det ger en spänning som inte är jämförbar med den som infinner sig under dagtidsfiske.
Andra sinnen stärks i takt med att ögonen får svårare och svårare att hantera det avtagande ljuset.
Har ni inte provat nattfiske efter storöring så testa. You might like it!

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 12.55
Temperatur: 19,2 grader
Vind: Sydostlig 1,3 m7s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 43 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Vår Utsida sa...

Nattfisket är i sanning spännande och roligt! Förhoppnignsvis får jag en chans till i väster innan fredningstiden börjar...