Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Oskuld på älven.

tisdag 26 augusti 2008

Oskuld på älven.

Igår spräcktes ännu en oskuld in i flugfiskevärlden.
I vintras så fick jag en förfrågan av några kompisar om jag inte kunde vara "födelsedagspresent" från dem till en granne som blev lite äldre.
Ja visst och det hela gick ut på att jag skulle hålla en introduktionskurs i flugfiske. Efter lite pusllande med datum så fick vi tillslut det att stämma för alla oss och igår gick det hela av stapeln.
Vi började med lite grunder i flugkastning uppe i Öfvre Björjänge Hills. Det visade sig ganska snart att det fanns talang och fallenhet för linsvingadet och ganska snart så förflyttade vi oss ned mot älven.
Jag hade valt ut en av harrsträckorna nedströms Ristafallet med ganska så säker chans på fisk.
Efter lite tips om vadning och praktiskt fiske så var vi snart igång. Det var väldigt sparsamt med vakande fisk så vi startade med en nattsländepuppa med guldskalle för att komma ner lite i vattenlagren.
Ganska snart hade vi första påslaget som tyvärr inte krokades av födelsedagsbarnet. Dock tändes det ett litet ljus i ögonvrån coh ganska snart därefter så stod spöet åter i en vacker båge. En 25 cm harr halades upp till ytan, fotades och krokades av. Oskulden var spräckt och ännu en ny flugfiskare sågs födas där ute i Indalsälvens strömmande vatten. Innifrån land hördes jubel coh gratulationer.

En välbehövlig fikapaus med grillad chorizo i tunnbrödrulle coh svartpannekaffe med tillhörande fiskelögner adderade till den redan höga trivseln på turen.
Ytterligare ett fiskepass följde innan vi packade ihop för kvällen när mörkret sänkte sig över dalen. Ännu en harr hann födelsedagsbarnet både kroka på och kroka av innan vi nöjde oss och gick hem.

Det har varit lite lugnt på rapporterandet från dalens fiskare senaste dagarna och det enda av vädre jag fått mig till livs är att Slaktarn fått en fin öring på runda 3 kg nere i Kvitsle.
På tal om Kvitsle så är det åter full fart på fiskevården och nygamla lekbottna skall återställas för storöringen inför leken. Ytterligare 80 ton grus skall tippas ut i älven på lämpliga platser. Se länken från ÖP Grus ska få fisken att leka

Lite nyinkommna bilder ligger påWall of Fame samt att en rapport m fina öringar i Forsaskaltjärn inkommit på Läsarnas Fiskerapport

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 10.45
Temperatur: 12,9 grader
Vind: Ostlig 2,6 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 60 m3/s
Skittfiske
Lunkan

4 kommentarer:

Vår Utsida sa...

Måste komma med lite kritik, tycker det är trist med alla huvudlösa eller maskerade fiskare... Men de kanske inte vill vara med på bild på bloggen, vad vet jag. Synd iaf, för bilderna blir ju lite tråkiga som sagt. I övrigt är det tummen-upp =)

Lunkan sa...

Tjing

Jag kan förstå din kritik. Anledningen till att jag oftast väljer att inte visa fiskaren på bild eller med namn är av enkla integritets skäl.
Om det är ok med fiskaren så finns ansiktet med men i de fall där jag inte fått ok så väljer jag att inte visa det.
Därav oxå att det inte finns några namn med heller utan de flitigaste fiskevännerna får smeknamn. Vi har ju Stenhuggarn, Målarn, Mr Troutlaw, Flugbindarn m.fl.

Kort och gott. Är det ok med fiskaren så syns ansiktet om inte så ger jag mig själv ingen rätt att skylta med andra.

Lunkan

Vår Utsida sa...

Jepp, förstår det.

Stig Torniainen sa...

Ha, trodde bara att de var typ Chipendales och andra manliga bimbos som gavs bort i present, men här har vi fått en ny dimesion av det hela ;-)