Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Trögt, trögt, trögt

onsdag 26 augusti 2009

Trögt, trögt, trögt

Förhoppningarna var försiktigt positiva när jag gav mig ut ikväll för en korttur längs Duvedsälven. Blåsudden var ledig så där fick det bli. Streamerfiske var det som gällde och första flugan doppades kvart över tio. Mörkret hade redan lagt sig och det sista försiktiga ljuset jagades bort. Några öringar visade sig när jag vadade ut. Tempen steg ytterligare. Jag fiskade mig ned mot några stenar som stack upp och redan efter några minuter visade en fisk intresse för flugan. Vakrignen ebbade ut men ingen dragning i linan. Strax därefter var den på igen och nu fick jag snabbt känna den men inte så mycket mer. Ytterligare några kast på platsen där den visat sig gjordes med en välvning till i ytan som resultat.
Allt detta på första kvarten. Bådar gott.
Målarn ringer, han och Rymd-Börje fiskar några kilometer längre nedströms och RB hade precis krokat av en halvkilosfisk.
Försiktig optimism även i deras läger.
Fortsätter fiska mig genom sträckan men inget mer händer.
Går upp i land och byter till sjunklina men inte heller det ger något. Flyttar mig ner till Sundet i förhoppning om att nåt skulle vara ifarten där nere.
Visst nåt var i farten men inte öring utan min gamla polare Benny Bäver.
Först skrämmer jag ner honom från nattens dagsverke på land och sedan piskar han med svansen ytterligare 3 gånger innan han gav sig och insåg att jag inte var ute efter honom utan öringar.
Om det var Benny som skrämt bort öringarna med sina ljudliga plaskanden låter jag vara osagt men någon fisk ville inte visa intresse för någon av de flugor jag presenterade.
Målarn SMS:ar över rapport. De ger sig och de har inte heller haft någon mer fiskkontakt.
Kollade precis in Flugbindarns blogg och även han hade varit ute i kväll men i ett helt annat vatten i Södra Årefjällen. Resultatet lät lika för honom oxå. Ingen bättre fisk ville visa intresse för hans flugor.
Skumt är vad det är.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 00.40
Temperatur: 9,7 grader
Vind: 0,0 m/s
Molnlighet: Stjärnklart
Vattenföring: 57 m3/s
Skittfiske
Lunkan

3 kommentarer:

Stig Torniainen sa...

Skumt...precis som mörkret som kommer vid 22-tiden

Arkitekten sa...

Detta låter verkligen tungt... Kan det vara så att vi börjar få övertro på stora streamers och nattfiske som universalmetod.....?

Förr om åren kunde sen augusti bjuda på väl så bra dagfiske med typ buskiga Royal Wulff flugor fiskade blint.

Orolig vadar jag ut på lördag för att se om koden kan knäckas.

Arkitekten

Målarn sa...

Mycket skumt....