Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Mobiltäckning

måndag 3 augusti 2009

Mobiltäckning

Det finns fortfarande några platser i vår trakt dit mobilsändarnas signaler inte når. Helgen tillbringades på en sån plats. Tyst och lugnt. Forsens brus som godnattvisa och vinden i träden som frukostradio.

För ett tag sedan ringde min gamla vän Speditörn. Han hade fått en plats över på ett av Länsstyrelsens kvoterade vatten och undrade om jag var sugen att hänga på. Betänketiden var kort och familjen gav sitt medgivande.
Eftersom vi båda haft fullt upp med familjebildning och flyttar så har vi inte umgåtts så flitigt senaste åren så det var ännu mer glädjade att åter få ta upp den vilande vänskapen igen.
I fredags var det dags och på eftermiddagen ringde Speditörn och meddelade att vår tredje man som var tänkt att hänga med hade kroknat och fick lämna Walkover.
Snabbt gick vi båda igenom våra kartotek av fiskevänner men med så kort varsel så var det ingen som kunde frigöra sig. Många var de uppgivna suckar som vi fick tillsvar. :-)

Vid niotiden så rullade vi ut från Björnänge Hills på väg mot fiskeplatsen. Vårt tillstånd började gälla från och med midnatt.
Vi var på plats och i strömmen ungefär då. Några timmar las på nattfiske och båda fick kroka av fisk.
Vi attack sov några timmar. Purrades ut 06.00 och var i vadarna ganska snart. Strömmen rekades av nedströms och hot spots kollades. Några propellrar var allt som intresserades sig för våra flugor. Efter en snabb brunch bytte vi strömriktning och vadade oss uppströms. Vi fann vakande fisk och ganska snart så stod spöt i båge, middagen var räddad.
Eftermiddagen ägnades åt rast och vila, en dryg timme slogs ihjäl i solstolen utanför husbilen sovandes. Grymt skönt.
På middagsmenyn stod till förrätt tunnbröd med rökt älgstek, pepparrots Cantandou och sommarlök i rulle. Varmrätten var egenfångad öring i foliepaket med champinjoner, fänkål, lök och olivolja. Till det serverades cremefraiche och kokt färskpotatis.
Efterrätten var en jordgubbssoppa med citronyougurt. Kan tillägga att det genomgående var goda drycker som inmundigades i vadarlagom mängd :-)
Vadarna stramade betänkligt när kvälls fiskepasset inleddes.

Vi gick nedströms till utloppet och fiskade oss uppströms. Kvällen var ljum och vinden mojnade. Fisken lös med sin frånvaro och åter uppe vid bilen så hade vi inget att rapportera. Spöbyte och en kaffe satte oss i storöringsmodus, nu skulle det dängas streamer in på småtimmarna.
Resultatet lät inte vänta på sig. Jag knöt upp en sorkimitation av det större slaget, som jag fått av Flugbindarn, på tafsen. Den såg ut som en Muddler på sterioder och fick agera fishfinder . Ganska snart var första öringen upp och slog på den, strax därefter ytterligare en. De verkade minst sagt irriterade men ville inte bita. Ett byte till en något mindre Sculpin fann ytterligare en öring i bättre storlek men inte heller den bet på.
Dags för en klassiker som aldrig sviker, Wolly Worm. Tafsen kollades, ny fräch spets sattes på och på andra kastet nöp det till. En rusning och ett luftsprång gjorde det gällande att nu var propellerfiskets tid förbi för denna gång. Efter lite ställningskrig mellan oss så landades nattens första öring i håven och vågen visade prick 1 kg. Efter avkrokning så var jag åter på stenen spanandes. Nu hade det börja vaka. Öringsryggar skymtades i det skumma nattljusen när de bröt vattenytan.
Ett kort kast på en vakring och nästa öring var krokad, bara något mindre än den första. Efter avkrokning och flugbyte, nu var det dags för superpuppa, så stod jag åter igen på samma sten spanandes efter mer vak. Ett lägg, ingen reaktion.
Var det fel att byta fluga?
En öring vakade och flugan landade 2 meter uppströms vaket. Fri drift ner mot fisken och visst den tog. En halvkilos öring som fick gå tillbaka till de andra.
Ny vakspaning. Det var tre fyra fiskar uppe samtidigt, alla inom lätt kasthåll gjorde valet av fisk svårt. Flugan las åter på ytan några meter uppström det som såg ut att kunna vara en bättre fisk som vakat. Fri drift igen och åter en stigning. Nu blev det riktigt bråk i pinnen då öringen vände ner i strömfåran och började stångas. Spöt stod i en stram båge och signalerade åter igen stor fisk, kanske över kilot, kanske mer. Tyvärr får vi inte veta det då den efter en stunds kamp med mig valde att lyfta på hatten, spotta ut flugan och bege sig därifrån. Att bli en "fjäder i hatten" på nån öringsnörd var inte högst på hans önskelista denna natt.
Speditörn som fiskat lite nedström utan att fått känna fisk erbjöds stenen i vakparadiset och glatt accepterades budet. Dock verkade öringsfebern slagit till och det gott troll i grejerna, flytet ville inte alls infinna.
Frusterationssvetten lackade i pannan och kastarmen levde ett eget liv.
Det ville sig helt enkelt inte.

När natten gick mot morgon och vi återsatt i husbilen så kunde vi räkna in 7 öringar landade varav 5 var mellan 5 hg och 1 kg, två stora tappade och flera som visat intresse för flugorna men inte krokats.
Med smak i munnen av Black Bush somnade jag och på min mentala bioduk visades repriser på öringsdrillar.
Morgonen efter sov vi länge och skönt. Solen stod högt på himlen när vi käkade frukost och fixade med grejerna. Nu var det dagfiske men platsen var den samma som föregående natt.
Skulle öringen vara kvar eller hade de sökt dagsplats någon annanstans?
När vi kom fram och inspekterade strömmen vi fiskat visade det sig fisk i ytan men vaken var inte lika som nattens vak.
När det ganska snart stramde det till i Speditörns spö och dagens första landades fick vi vårt svar på vakfrågan, en harr.
Strax därefter så stod han åter med spöet i spänd båge och efter lite pyssel så landade han en fin öring på 6 hg. Det som oxå landade var hans axelparti som efter nattens frusteration satt uppe runt hattbandet.
Nu fiskade han åter med självförtroende och idag var det jag som fick stå med mössan snällt i hand och se på. Han sopade mattan med mig då allt jag åstadkom var två missade stigningar till flugan medan han räknade in en öring och 5-6 harrar i hygglig storlek innan vi packade ihop och begav oss hemåt för denna gång.

Var vi var?
Jo serru, plocka fram täckningskartan för Telia och leta strömmar där de inte når med sin mobilsignal så kanske ni kan finna det :-)