Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: "Man ryker ikke fisk"

fredag 7 augusti 2009

"Man ryker ikke fisk"

Lars Lenth till Dr Fismen i slutet på första Torrflugelandet
- Nei, man ryker ikke fisk

Igår gjorde jag det. Jag sumpade en stor öring. Det kan mycket väl vara den största jag känt i Duvedsälven och jag sumpade den.
Tillsammans med Troutlaw och Roslagsredaktörn så skulle åter Duvedsälven få sig en duvning igår kväll.
Vännerna var redan ute på älven när jag hoppade i vadarna och ringde dem för rendevous plats. De hade fiskat av Blåsudden utan så mycket som en dranging i linan. Vi möttes upp en bit nedströms och valde lite hårdare strömmande vatten. Senaste nätterna har det varit klart väder och en stor och fet augustifullmåne har spridigt sitt frodiga sken över älven och öringen har hållit sig undan.
Teorin var att om vi tar en mer strömsatt sträcka så kan öringen vara jaktvilligare i skydd av en orolig vattenyta.
Ungefär samtidigt som Martin Falklind fiskade Emån på SVT1 så gick vi stigen ner mot älven. Väl nere på älven delade vi upp oss och jag startade lite uppströms herrarna. Det sprätte lite propellrar i ytan och i luften och efter lite lallande med Superpuppa och GH Sedge så slutade jag upp med fånigheterna och knöt på en rejäl Sculpin bunden på streamer krok stl. 6, No more monkey buisness. Här skulle det hetsas öring.
På slutet av sträckan och på en plats jag varit i kontakt med bättre fisk tidigare rullar det till i ytan vid flugan och spötoppen signalerar napp.
Direkt kändes det att det var en bättre fisk, hur stor var svårt att sia för han följde med ganska fogligt första biten sen blev det stopp. Försiktigt vadade jag in på lite grundare och mindre strömt vatten, jag ville inte riskera att han drog ut i tungströmmen igen för då kunde det bli problem. Med en tung välvning i ytan visade han upp hela sin sida och det var 1,5 kg + som satt på kroken.
Efter lite mer stångade och tjurhållande från min sida så gick han åter upp i ytan denna gång för att spotta flugan rakt i trynet på mig, hånflinandes och vinkades adjöss med stjärtfenan lämnade han mig vid älvbrinken.
En kall kår drog efter ryggen, ett par svordommar lämnade mina läppar men för övrigt visade jag inte min besvikelse för honom. Det skulle jag f..n inte bjuda på.
Nästa gång drar jag längsta strået, var så säker.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 12.25
Temperatur: 23,2 grader
Vind: Ostlig 3,7 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 70 m3/s
Skittfiske
Lunkan

3 kommentarer:

Vår Utsida sa...

Låt han växa till sig lite bara

Henrik sa...

Fick mail från Fiskeriverket igår eftermiddag. Dom har infört förbud på andvändande av Sculpin uppströms Ristafallet från den 1 aug. Detta innebär naturligtvis att jag måste anmäla din regelvidriga överträdelse vid flugval igår kväll. Enligt FiV är den gängse påföljden böter eller fängelse i högst 6 månader, beroende på grad överträdelse. Min bedömning är att det här var ett ytterligt allvarligt fall. Vi ses i rätten, Lunkan.

Stig Torniainen sa...

Den öringen hade aldrig spottat ut en ST-Zonker ;-)