Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Bokbindarn regerar & Mer om Fjälljakten

onsdag 19 augusti 2009

Bokbindarn regerar & Mer om Fjälljakten

Åter har han visat sin storhet och inte minst då med flugspöt i handen och torrfluga på tafsen. Denna gång stannade vågen på 1,42 kg och tur för oss Jämtar så är den inte tagen i vårt land utan i hemlandet i väster :-)
Vi talades vid idag och förhoppningen är att vi kan ta en gemensam tur till helgen. Snart är säsongen över på vår sida gränsen men om fiskesuget blir för stort så är det fortsatt många vatten i Norge som håller öppet hela hösten och har goda fiskemöjligheter. Själv hoppas jag kunna göra någon tur till Norge i kombination med mitt jobb :-)
Jag har redan en helg inboad i Trondheim och hoppas att då kunna få lite tid över att göra en tur eller två :-)

Även Rospiggen talade jag med idag och vi kommer sammanstråla vid nåt av dalens vatten imorgon. Fiske, kokkaffe och god samvaro står på agendan. Ska bli riktigt trevligt :-)

Som jag tog upp i gårdagens inlägg så har det gjorts restriktioner i jakten i Jämtland i höst.
En av mina gamla goda jaktkompisar skrev en kommentar till det som är både läs och tänkvärd. Kolla under gårdagens inlägg.
Tyvärr har mitt jaktsug falnat betänkligt sedan mitten på 90-talet då vi rände fjällsida upp och fjällsida ner efter ripor oftas med klent resultat i säcken hem.
En stor anledning till det är vårat väldigt frikostiga system där vi i princip låter vem som helst trampa våra marker med bössa i hand oavsätt nationalitet, kunskap om vår fauna och i många fall brist på vett och sunt förnuft.
Premiären 1996 så mötte jag och mina jaktvänner under 1,5 dags jakt 6 olika jaktsällskap där 5 av dem inte var från Sverige. Vi bröt då jakten, packade ihop och gick. Efter det har sedan våra regler lukrats upp ytterligare och gränserna öppnas mer.
Ripstammar går upp och ripstammar går ner. Det är naturligt och har så gjort och kommer så att fortsätta. Den påverkan vi kan ha där är väldigt ringa.
Men det som kan påverkas är hur våra fjäll och vår jakt upplåts och där kan vi påverka och BEHÖVER påverka. Vår regering och Länstyrelser har där misslyckats i hanteringen.
Trist tyvärr.
Som Johan skriver i sin kommentar så gå in på Jaktreform Där finns mer information och en möjlighet att göra sin röst hörd.
Skittjakt!

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.35
Temperatur: 13,9 grader
Vind: Nordostlig 3,9 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 63 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: