Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Trista nyheter & Polaren Benny

tisdag 18 augusti 2009

Trista nyheter & Polaren Benny

I dag blir det inte ett inlägg i dur på bloggen. Fick precis besked på Mitt Nytt att Ripjaktspremiären ställs in i Jämtlandslän på statens mark. Anledning är att ripstammen är svag och de inventeringar som gjorts tytt på en dålig till väldigt dålig föryngring. Enligt det beslut som tagits så avlyses jakten från den 25 augusti till den 5 septmber på statens mark undantaget Tossåsen, där Tossåsmodellen praktiseras. Därefter skall nytt beslut tas.
Övrig jakt är tillåten samt träning av hund. Mer info finns att få hos Länsstyrelsen Jämtland
Trist tyvärr men vi hoppas på bättre föryngring till hösten 2010 istället.

Igår så gjorde jag en tur till Duvedsälven för att testa ut några nya skjutklumpar till Optistreamen jag klippt till. Det skulle fiskas djupt och med stora flugor. Förhoppningen var stor men tyvärr så blev det tokflopp. Inte så mycket som en endaste dragning i flugan fast 3 riktiga Hot Spots fiskades av. Det var väldigt sparsamt med vakande fisk och det enda som hördes var några enstaka som hoppade.
Den enda som visade intresse var min gamla polare Benny. Sin vana trogen kom han ut när det börjat skymma. I sakta mak smög han kring mig, liksom för att kolla in att jag var jag. Vi bytte blickar samförstånd medan jag fortsatte fiska. Han gjorde först en vända uppströms innan han passerade mig nedströms och försvann en stund. Lite senare så ser jag han komma tuffande uppströms mot mig och lägger sig till ro och observerar mitt kastande.
Jag håller upp och vänder mig mot honom
-Tjing läget? Inget svar, han bara dumglor på mig.
-Ok ska det var så får det vara, tänker jag och lägger åter ut flugan.
Spladosch Han ledsnade, lyfte på hatten innan han ljudligt daskade svansen i ytan och dök. Såg honom inget mer den kvällen.

Målarn fiskade U-åkersälven med Läkarns son även de rapporterade klent resultat. Ett missat bra hugg samt några propellrar.
Arkitekten har åter varit på besök i dalen i helgen och i släptåg hade han SalmonKingKarlsson, en karaktär som ni som följer Outlaw Trout tidigare fått stifta bekantskap med. Även dessa, minst sagt rutinerade, herrarna hade det trögt i helgens kallväder. Först på söndagen lossnade det och ett knippe öringar i 4-7 hg fick krokas av.
Rospiggen med fiskevänner sätter fart mot dalen imorgon och landar i Ottsjö för den årliga storöringsjakten. Denna gång så siktar vi på lite gemensamt fiske på heta vatten. Ser ordentligt fram emot det :-)

Enligt SMHI så har vi varmare väder att vänta redan imorgon för att sedan få sommaren åter på en kortvisit torsdag/fredag med temperaturer över 20 grader. Det bör inte på något sätt inverka negativt på fisket, har svårt att se att det kan bli trögare än vad det varit senaste dagarna :-)
Vi kan nog få säsongens första frostnatt inatt. Det har klarnat upp och solen är på väg ner, likaså temperaturen. Ska bli skönt för första frostnatten brukar kunna städa ganska så ordentligt bland stammarna av mygg, knott och sveda.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.35
Temperatur: 9,2 grader
Vind: Nordvästlig 0,4 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 62 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Arkitekten sa...

Från ett regnigt Vällingby:
Aaaahh. Som vanligt tar det max 48 timmar att läka ihop efter en taskig fisketur. Nya flugor knytna ikväll inför sista helgens "grand final" hemma i Åre dalen.
Glömde så när att rapportera den knappa kilos öring SKK fick under nattfiske på hiskelig svart gummibensprattlande argentina wooly-fucker i mega format....
Heder åt honom!!

Johan Landorf sa...

EN SOM HÄVDAR SIN RÄTT ATT FÅ UTÖVA JAKT PÅ MARK DÄR HAN ÄR DELÄGARE

Ja du Lunkan, vad säger man? Det känns som om tjänstemannastyre är förhärskande inom vår kära lokalförvaltning. Jag är helt enkelt heligt förbannad...

Det var ju lika dåligt med ripa 97 och då sas det inget om förbud och året därpå vände trenden och ripstammen återgick till normala nivåer trots att det jagades som vanligt. All den forskning jag tagit del av säger enstämmigt att jakten inte är en avgörande faktor för ripstammens storlek.

Jag säger: Låt ortsbor och Svenskar utöva denna jakt i första hand och begränsa icke Svenska medborgares rätt till jakten. Jag välkomnar mer än gärna utlänningar som jagar i våra Svenska fjäll men det måste ske under kontroll. Det regeringsbeslut som togs för två år sedan innebar att alla världens nationaliteter jagar på statens fjällmarker på samma villkor som vi Svenskar.

Hur denna kontroll skall gå till kan diskuteras men två faktorer är dock avgörande, nämligen priset per jaktdygn samt guide-obligatorium.

Det kan tilläggas att jag är en av de många glesbygdsbor som tjänar lite pengar på utlänningar som kommer hit och jagar. Jag vill dock inte tjäna pengar på utlänningar som kommer hit och jagar om det leder till att jag ej får utöva den sysselsättning som ger mitt liv en avgörande mening och ligger mig närmast om hjärtat.

Jag vill kunna fortsätta att säga: Imorgon drar jag till något fjällområde inom Åre kommun och jagar. Jag loggar in på Länsstyrelsens hemsida och anger var jag tänkt jaga och sen åker jag! Denna frihet är för mig underbar.

Låt oss Svenskar bestämma hur vi vill förvalta vår jakt - Som det är idag dansar regeringen efter EU:s pipa helt och hållet, till skillnad från våra grannländer kan tilläggas.

I Finland, Norge och Danmark är det just Finnar, Norrmän och Danskar som bestämmer vilka som får jaga och hur jakten skall gå till, inte EU! (Ja, Norge är inte med i EU men är dock ett EES-land)

Det har blivit trångt på fjället de första veckorna efter premiären. Att det är trångt på fjället ger inte bara sämre jakt för alla jägare utan det leder också till att allmänheten lätt får uppfattningen att det blir störningar på hela ekosystemet i fjällvärlden. Det flyger helikoptrar nästan överallt och det går folk med hundar i varje fjälldal.

Detta kan man bara spekulera kring än så länge men det räcker att en människa i opinionsbildande ställning får en uppfattning som inte är förankrad i vetenskapen för att felaktiga beslut skall komma tillstånd.

Som förstås av ovan tycker jag att reglerna suger då det är vi ortsbor och Svenska medborgare som blir drabbade.

Jag vill, i demokratisk ordning, vara med och bestämma hur jakten i fjällen skall utövas och förvaltas.

Slutligen: En ansvarsfull jägare skjuter lite eller ingen ripa om det finns lite ripa! Lokalförvaltingen behöver inte plugga bössan och låsa in jägaren för att ripstammen skall bli större.

Denna kommentar blev lång men det är skönt att få skriva av sig...

Eder ödmjuke,

RipJohan Landorf

P.S. Gå gärna in på www.jaktreform.nu för mer info kring vad som pågår för att få till stånd en ändring av gällande regler D.S.