Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Andra halvlek eller Tredje perioden

onsdag 5 augusti 2009

Andra halvlek eller Tredje perioden

Augusti är nu här och med den mörknande nätter och vissa mornar så finns en lätt höstdoft i luften.
Det är inte utan ett visst vemod kommer över mig. Det naturliga ljuset som försvinner får ersättas med artificiellt för att klara bestyren vid älven.
I mörkret vågar sig storöringen fram på jakt och det är den vi söker.
Igår gjorde jag och Troutlaw gemensam sak och begav oss till älven. Jag hämtade upp honom vid tio tiden utanför hans stuga där jag fann honom iklädd full fiskemundering sippandes på ett glas rött :-) D.R.L.S.L
Jag har i sommar hittils bara fiskat Duvedsälven en timme så det var med förväntan som vi begav oss iväg. Älven har nu sjunkigt ner på vettiga nivåer igen efter det tunga regn som bankade dalen gul och blå i slutet av juli. Det var ingen rolig syn att se älven o´boy brun och vårflodshög under sin primetime.
Den klassiska inbromsningen på Staa-bron och blickarna vinklade nedström.
- Aj fan Blåsudden upptagen.
Vidare ned mot Sundet och Pontares gamla ställe.
- Jo då, folk där med.
Gled förbi Fiskevaktarns hus vidare nedströms, tur att korten var i ordning !?!
Men även vid nästa tilltänkta plats var det stopp.
Det var fler än vi som ville testa hotspotsen :-)
Ett sista försök styrde oss till Golfbanan och där fann vi tillslut ostört vatten.
Vi båda startade upp med Superpuppan och hade fiskkontakt men inget som fastnade. När mörkret tilltog bytte vi till streamer.
Efter att ha vandrat igenom sträckan en sväng utan känning begav jag mig uppströms och smög förbi Troutlaw, som sin vana trogen dunkade Muddler,.
-Muddler ska det vara serrru!
Ett uttryck som han som ofta slänger sig med.
Jag har dock gett honom Muddler förbud i mitt sällskap i vissa vatten :-)

Efter flugbyte till en svart Sculpin så hade jag en bättre fisk efter flugan men utan krokning. Strax därefter så nyper det till i Troutlaws fluga och ett rejält plask bryter lugnet. Efter lite trixande och fixande så ligger den i tryckt förvar i håven. Peangen var glömd och tillsammans lösgör vi fisken innan den åter får simma ut i älven. Uppskattad vikt c:a 8 hg, något tunn i kroppen men på tillväxt.
Det blir nattens enda och ganska snart kallar sängen på uppmärksamheten.

Siktar på en ny tur imorgon och då har vi även Roslagsredaktörn till sällskap. Han landade hos Troutlaw för någon timma sedan och slog volter av fiskeupphetsning. Troutlaw förbaramde sig över honom och nu vadar de sida vis sida uppströms i älven :-)

Till sist vill jag bara tipsa er som inte tänker fiska om starten av Martin Falklinds nya serie om öringen. Klockan 20.30 på SVT1 imorgon och ytterligare två torsdagar framåt
Öringfiske jorden runt
En kanonbra serie som redan har sålts på DVD under namnet "Gentlemannafisken" och finns i min ägo.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.45
Temperatur: 16,8 grader
Vind: Sydostlig 1,9 m/s
Molnlighet: Klart - halvklart
Vattenföring: 84 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: