Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Stormvarning

fredag 21 augusti 2009

Stormvarning

Igår förlades fisket till Handölan tillsammans med Stenhuggarn. Vi hade även långväga främmande och sällskap från ostkusten det var Rospiggen tillsammans med Mårtensson, Granaten och Fluganberg som gjorde oss sällskap. De hade dan innan landat på gammal anrik mark i Ottsjö och tidigare på dagen fiskat i den trakten.
Vi startade fisket uppe vid fallet där jag även fick återse en fiskare som jag mötte vid älven ifjol. En otroligt skön människa som tillbringat många, många år fiskandes i Västjämtland och sedan några år tillbaka har en stuga i Handöl. Han var ute på sin "kvällspromenad" med vadarstav och Hardy-spö :-)
När jag blir pensionär vill jag oxå ha en stuga vid en älv där jag kan förlägga mina "kvällspromenader" :-)

Vi fiskade oss nedströms och samlade ihop gänget. Fisk hade siktats och några småpropellrar hade krokats av.
Kaffe kokades och teorier byttes. Även om det är första gången vi möts vid en älv så finns ändå redan grundkontakten. Vi gillar samma saker, drömmer samma drömmar och söker samma mål. Öring! Det är lite som Astrid Lindgren skriver i Emil i Lönneberga.
När två pojkar av samma skrot och korn möts för första gången tänds liksom ett ljus i deras ögon :-)
Vinden tilltog när vi delade upp oss efter fikapausen. Jag vadade uppströms och övriga positionerade ut sig nedströms. Vinden piskade vattenytan och strax gick det gäss på ån. Det var svårt att stå upprätt och få fluglinan dit jag ville gick inte. Efter en halvtimmes tuggande genom stormbyar så gav vi upp och strålade samman. Jag och Stenhuggarn tackade för oss, arbete idag, men Rospiggarna valde att vänta ut vinden.
Fick SMS-rapport tidigare idag och de hade tillslut givit upp de med. Vinden ville inte mojna. En öring på c:a 7 hg landad och Rospiggen själv hade haft ett riktigt bra påslag.

Här nere på hemmavattnen runt Duved så hade Målarn fått sällskap av Rymd-Börje. Ganska snart pep det till i mobilen och Rymd-Börje visade hur en äkta Duvedsälvsöring i alls sin prakt ser ut. 1086 gram stannade vågen på och det var bara att lyfta på hatten och gratulera.
Superpuppa var medicinen som gällde.Utförligare rapport finns att läsa på The Outlaw Trout

Tillsist vill jag även påminna om mina Tradera som avslutas under och efter helgen. Fyndlägen med de priser som ligger nu :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.15
Temperatur: 14,7 grader
Vind: Nordostlig 3,8 m/s
Molnlighet: Mulet och lätt regn
Vattenföring: 64 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: