Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: "Svenne semester"

måndag 29 juni 2009

"Svenne semester"

Om några timmar så är bilen packad. Sonen och jag ska ta rygg på P och dottern som redan är på plats nere på Värmdö. 2 veckor med sol, familj, goda vänner står på programmet.
Det känns udda. De senaste åren så har min semester legat delad men en period före midsommar och en period i slutet på augusti, allt anpassat efter sommarsäsongen i dalen och mina uppdrag i butik. Nu är det första gången på 6-7 år som jag kan ta en semester mitt i högsommaren. Första veckan har redan avverkats och fiske var schemalagt. Tyvärr så har inte flytet infunnit sig och mina förhoppningar om att finvädret skulle sätta fart på fisket verkar tyvärr infrias för sent för min del.
Veckan har varit trög och resultatet för min del magert 7 hg på topp och det var för övrigt klent med fisk.
Igår var jag och sonen på Åresjön i de nedre delarna och när vinden mojnade ner vid nio tiden så började det vaka och Rocken både kläckte, svärmade och la ägg. Fisken var på plats men ack så svår trugade. När de tog gjorde det ytterst försiktigt och vi bommade flera hugg. Ingen landad fisk på hela kvällen.

Jag är åter i dalen om några veckor så nu får ni förvalata fisket under tiden. Sänd in rapporter så håller jag bloggen igång på distans. Fiske kommer det nog att bli lite av ändå men vi siktar in oss på skärgårdens abborrar och gösar istället.
Rapport kommer.

Fick precis en rapport från Bankkamrern som fiskade Tegefors i går och rapporterade in fin svärming av Rocken och en gram fisk på 9 hg tagen på torrfluga.
Bara att lyfta på hatten, snyggt jobbat.

Konsulten var oxå han ute igår och fick med sig 4 mafisakr hem, 2 på dryga halvkilot. Han kvittrade som en lärka när han ringde in rapporten. Tångböle och Gevsjöströmmen hade fått besök.

Mr Troutlaw och Roslagsredaktörn, som ramald in i förrgår kväll, tillbringade dagen på Gevsjön och fick tillslut kroka av 5-6 fiskar i matstorlek varav en var röd. Senare på kvällen landade även Xperten i byn och de gjorde Duvedsälven osäker. Huruvida det gav något har inte raporterats ännu.

I förrgår så passade jag på att hård testa 3 st 9" #5 spön från Loop. Det var Multi 590, AEG 590 och nya Multi PWR 590. Linan som användes var Loop Multi #5.
Det är intressannt att på så sätt kunna testa spön och känna skillnaden mellan dem.
Vad jag gillade bäst? AEG´n den har allt, känsla, dynamik och kraft.
Multi 590 är lite softare och när det skall tryckas på så har det tendenser att vika ner sig när det blir tal om lite längre kast med lång lina i luften. Ett grymt skönt spö för strömfiske med torrfluga, nymf och lättare streamer.
Multi PWR 590 Oj oj oj, här finns det Power (pwr=power) så det räcker till och blir över. Aktionen är mer rappt halvaktion, inte alls lika djup som i vanliga Multi. Det kräver lite mer av kastaren iform av tajming och förmåga att dra ner kraften i buttdelen. Laddar du spöet rätt så sätter det tajta linbågar som går långt. Jag testade även att gå upp på en GPX #6 i linvalet och även den tog spöt hand om utan knussel. Med den tyngre linan blev oxå spöt lite lugnare och jobbade längre ner i klingan. Multi PWR är kanske inte finlirar femman men när du väl behöver något att skjuta genom vind, dänga långt eller tunga nymfer/streamer så är det rätt vän att hålla i handen.
AEG 590 Min favorit #5. Den jobbar djupare ner i klingan än vad Multi PWR gör och har en större kraftreserv än vad vanliga Multin har. Med den djupa men rappa aktionen gör spöt tolerant mot olika linvikter, tidigare har jag kastat linor från #3 till #7 och spöt fixar det, och att det laddar klingan bra med olika mängd lina utan för toppöglan.
Sammanfattningsvis så är det tre bra spön, riktigt bra spön och vilket du väljer beror mest på tyckte och smak, kastteknik och till vilket fiske det skall brukas. Prister ligger kring 2600-3000 kr för alla tre.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 09.35
Temperatur: 20,1 grader
Vind: Sydostlig 2,5 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 86 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: