Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Det börjar röra på sig.

söndag 28 juni 2009

Det börjar röra på sig.

Igår kom rapporter om måsrally på Liten i Järpen och ordentlig kläckning nere på Undersåkersälven. Rocken är på gång verkar det som.
Jag och Mr Troutlaw fortsatte vårt sökande västerut och i går las båten i Gevsjön. Det var hyggligt frisk vind när vi satte igång men vi såg kläckande sländor och lite vakande fisk.
Muddler läge sa Troutlaw sin vana trogen. Det är alltid läge för en Muddler serru.
Och visst har han rätt. Det tog inte många minuter innan en bättre öring var upp och synade hans fluga, dock kom den lite kort och krokades inte.
Efter lite nötande med ovannämnda fluga så fick jag kroka av en öring, en matfisk som fick följa med hem. Ytterligare några dragningar i flugorna hade vi men inte så mycket mer.
När det senare slutade blåsa så låg sjön blank och fin men klen med vakande fisk. Vi började så sakterliga ro oss tillbaka mot iläggs platsen när vi kom in i ett område där det fortfarande kläckte Vulgata och fisk visade sig i ytan, vissa av dem i riktigt bra storlek.
Solen gick ned över oss och vakringar spred sig runt båten. Efter ett antal frustrerande missade hugg så fick vi åter se oss slagna och valsa hem med svansen mellan benen.

Nu har jag en dags fiske kvar, imorgon så styr vi, jag och sonen, kärran söder ut för att landa hos P och dottern i Skärgår´n. Ska bli skönt att få en riktig sommarsemester. 2 veckor i skärgårn och Dalarna står på schemat innan jobbet åter knackar på dörren. 15 juli bär det av till Outdoor-messe i Friedrichshafen, Tyskland. Åter i Åre är jag 22 juli, då hoppas jag ni lämnat några öringar kvar till mig. :-)

Nyss ringde Konsulten, på sitt ohärmeliga glada humör delgav han mig morgonens rapport. Utvadad ensam nedan bron i Tångböle. Laddad till max då det under samtalet visade sig fisk. Precis kom första SMS-et, Öring 0,5 kg Guldskalle.
Jag tror han kan få riktigt kul idag :-)
Igår var han på samma ställe och fick kroka av några pinnar sedan blev det stopp nere vid Golfbanan och även där fick han kroka av ett knippe propellrar.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.15
Temperatur: 18,9 grader
Vind: Västlig 0,7 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 89 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Anonym sa...

I lördags var jag till Hustjärn. Det var inte många vak, men de som var var otroligt bestämda och våldsamma. På stranden fanns ett fåtal Ephemera Vulgata och Trichoptera av storlek STOR.
Jag erbjöd de det mesta som fanns i asken, men inget intresse. När jag slutligen knöt på en kläckare tog de....försiktigt, otroligt försiktigt. Missade krokningen på tre fiskar, sedan njöt jag lite te med tillhörande drunknade knott. Packade ihop och åkte till bron över Storån där det var massiv nattsländekläckning, men lite för fullt i ån av fiskare så jag drog vidare hem.

Anonym sa...

Glömde skriva under med mitt namn.
/Jocke