Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Öringsrapport från Duvedsälven

måndag 1 juni 2009

Öringsrapport från Duvedsälven

Idag fick jag sommarsäsongens första rapport från Mr Toyota. En Öring 7-8 hg på Rapala nedan Staa-bron i högvattnet, dock en "early release" så det blev ingen fiskdoft på händerna :-) Av mailet att dömma så var det inte sista rapporten som kommer därifrån i sommar. Det hade nämligen fixats boende och därefter stod det båt och trailer på önskelistan. Öringen i dalen lever farligt :-)

Kommer ni ihåg Grannen Dahlberg? Vi kamperade vägg i vägg på Ljuva livet under några år och fiskade flertalet gånger i älven.
I höstas så flyttade han till stan ( det är vad vi kallar Östersund för här i västjämtland :-) och har där fått säka sig nya vatten.
Jag tror han hittat något :-) Senaste veckan har öring på 1,3 kg och röding på 1,1 kg landats och ännu större har förlorats. Låter intressant ;-)

Här uppe så har det varit gäddjakt på tapeten för de flesta flugfiskare i bekantskapskretsen. Revisorn, Australiensarn m.fl har vittjat vikarna i Liten. Jag och Stenhuggarn var där igår och så även gäddorna. Vi fick ett tiotal varav några var i bra storlek. Topp var en på c.a 90 cm och en uppskattad vikt på dryga 6 kg. I halvtid gick vi in på knädjupt vatten och körde poppers, fy fasiken vad kul. Huggen blir extremt visuella och pulsen går i topp. jag hade en gädda som först bommade flugan, när jag la ett nytt kast kom den som skjuten ur en kanon från 3 metershåll. Vågen slog i poppern ögonbicket innan gäddan gjorde det. Adrenalin.

Imorgon åker jag på säljturné till Norge. Fiskegrejer och kamera åker med och jag hoppas på någon kväll med vettigt väder och tid på lite norsk öring.
Rapport kommer.

.Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.50
Temperatur: 7 grader
Vind: Nordvästlig 1,7 m/s
Molnlighet: Klart - Halvklart
Vattenföring: 192 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

fd barmästarn sa...

Sköna rapporter. Här kommer en till. Gädda på 102cm och riktigt grov tagen (mitt på dagen)på säker gäddort på jerk...
/fd barmästarn

Lunkan sa...

Har du testat Pike Boostern ännu?
Den med popperfluga, ujujuj säger jag bara :-)