Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Första lokala laxrapporten.

söndag 7 juni 2009

Första lokala laxrapporten.

Det pep till i mobil. Ett MMS hade anlänt från den norska sidan av gränsen.
Den silverglittrande laxsidan glimmade och tillhörande spö med rullen låg bredvid på Stjördalsälvbrinken grus. Ett klassiskt motiv men ack så vackert. Jag har tagit det flera gånger och många med mig. Fisken och spöt. Kampen är över.
Denna gång var det Revisorn som tagit bilden och för den delen fisken med.
Humöret var på topp när jag ringde upp honom och en fyllig rapport gavs. Han och radarpartnern hade åkt över redan i onsdagskväll för att göra älven osäker för de uppvandrande fiskarna. Fisket hade gott trögt och vall efter vall hade fiskats igenom. Bruhölen, Iverhölen, Övre Storflor m.fl. Ingen känning, inte förrän det återstod 9 minuter av det 4:de dygnets fiskekort.
Pang och 10 minuter senare så ligger den på älvbredden första laxen, silverblank och nystigen i perfekt kondition. Vågens visare stannar på 7,8 kg.
Det är bara att lyfta på hatten och gratulera.


Med mitt nya jobb har jag fått möjligheten att träffa många nya sköna människor, många med samma intresse som jag nämligen flugfiske. Flera av de butiker/kunder som vi har är ofta inriktade på fiske. Från en av våra kunder har jag fått nedanstående bild och den är från årets sista isfisketur i Börgefjell. Den avslutades 1 juni, samma dag som många laxfiskare kickar igång fiskesäsongen. Norge är kontrasternas land :-)




Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.40
Temperatur: 7,7 grader
Vind: Ostlig 3,4 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 156 m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Pernilla sa...

Den ser god ut!!!