Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Västgöten åter hemma igen...

onsdag 12 november 2008

Västgöten åter hemma igen...

...efter två månader i exil i Trönderlag och ett rikigt "fårskallejobb". Nu var vi äntligen åter på älven ihop. Igår förmiddag fiskade vi av Duvedsälven med både fluga och spinn. Resultatet var minst sagt magert, ingen av oss hade någon känning i grejerna och vi såg inget annat levande än svanar.
Det har varit ruggigt trögfiskat i älven sista 2 veckorna och vad det beror på förstår jag inte. Vattennivån är bra visst tempen i vattnet är lågt men jag tycker ändå att det borde vara fisk i rörelse.
Vi fiskade av Blåsudden med både Zonker och Spesialen men gick helt bet. I förhoppning om någon känning så flyttade vi uppströms till en känd övervintrings-lokal för strömmens öringar men inte heller där fick vi något redigt bett i våra beten, Roger, Specialen & Aura.
Fiskehumöret var ändå på hög och god nivå och nya planer smiddes på väg hem. Storån skulle få ett besök av oss och det skulle ge åtminstone harr på våra flugor.
Jag plockade upp Västgöten vid kvart över tio i förmiddags och vi begav oss direkt ned. Vi startade strax nedan förbudszonen på södra sidan. ST Zonker på en sjunktafs ingav förhoppning om öring men så blev nu inte fallet.
Jag bytte till en hareörenymf med guldskalle och djupfiskade av blankorna i strömmen. Strömmen för den delen var nu åter framme. Vattennivån var närmare 4 dm lägre än vid min tur i förra veckan. Lägre var oxå harren aktivitetsnivå. Tillslut när jag vadade nedströms till min fiskevän så "snubblade" jag på en liten harr som sög in nymfen när den passerade.
Tårna var kalla och lite termoskaffe och ett par mackor satte åter igång kroppskaminen för uppvärmning av cirkulationssytemet. Jag switchade spö från AEG´n med sjunktafs till "Lilla gula" och nymfrigg, guldskalle och en superpuppa.
På tal om "Lilla gula" så återuppväcker Loop yellowline till kommande säsong. Ni som gillar lite lugnare spön med en helaktion så är de nu åter med ny finish och nytt rullfäste. Ser grymt läcker ut :-) Yellowline

Vi hade några försiktiga dragningar i flugorna båda två men inget mer. Nere på selet såg vi sporadiska vak men det var tillräckligt för att få oss att byta position. Sidbyte av ån och vi vadade ner på selet. Jag hittade en harr som vakade regelmässigt på ett och samma ställe. Efter att ha gått över den ett varv med Zonker och sjuntafs så antog jag att det inte var vad som stod på dagens meny. Jag bytte till en Superpuppa och gav den ett kast och vips gick den upp och tog. En fin matharr som vi tog reda på. Nu var vi båda ordentligt kalla och Västgötens hundvalp väntande i bilen på den något försenade lunchen så vi bröt och vadade tillbaka. Medan han matade jycken så passade jag på att göra några sista kast med "Lilla gula" och se, på en torr Superpuppa i stl 16 så steg en harr. Kanske säsongens sista.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.30
Temperatur: -0,7 grader
Vind: Nordvästlig 1,3 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 43 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: