Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Plötsligt så händer det!!

söndag 30 november 2008

Plötsligt så händer det!!

Idag var den dagen då allt stämde. Ok det blev inte 25 000 kr i månanden i 25 år men den vinstlott jag drog ligger inte långt efter.
Far och jag var åter på Gevsjön. Vi gick upp innan det ljusnat och äntrade isen strax efter klockan 8.30.
På väg ut passerade vi två frusna själar som varit i gång en stund. Ingen av dem hade haft någon känning.
Vi skulle längre ut. Ut på djupet dit vi inte nådde igår. Skaren gav med sig och snösörjan var tunggången. Pulsen steg och värmen spreds innanför overallen.
Det var inte fullt lika kallt idag men en enveten vind från sydost gjorde att det kändes så. Väl på plats så riggade jag spöna och far tog borren. Två hål var snabbt i ordning, Demonen blinkade och färsk maggot agnades på kroken.
Två lockryck och direkt fiskkontakt. Rödingen var på plats och på hugget. På de fem första minuterna fick jag kroka av lika många fiskar. Far var lite mer trögstartad. Om det berodde på julbordet som inmundigast kvällen innan eller morgontröttheten låter jag vara osagt men strax därefter hivade han upp första rödingen på isen.
Snabbt iväg med ett SMS till Konsulten för att hetsa honom lite innan nästa fisk satt på kroken.
Storleken var inte så vidare värst med de felkrokade mindre stekpannefiskarna fick stanna på isen, resten sattes tillbaka.
Efter en stund borrade jag upp några nya hål runt de två första och i varje så drog vi upp fisk.
Ett SMS gick iväg till min gamla kollega från Raskens och snart ringde hon för en live-rapport.
Kom hit! Det hugger som sjutton. Vi har nog fått ett 30-tal rödingar hittils
Var min enkla kommentar till henne.
Vi bytte runt bland hålen och nu fick far ett par rödingar i bra matstorlek. Jag bytte till ett ofiskat hål och ganska snart så kände jag en stöt i linan. Några försiktiga lockryck och linan började röra sig i sidled i hålet.
Mothugg och jag drog två drag sedan stumt.
Va sjutton, krokade jag i en gren på väg upp?
Jag drog försiktigt och det följde tungt med. Linan gick runt i hålet och snart stannade det till igen. Handskarna åkte av. Det var ingen gren. Det var fisk, stor fisk. Jag hade den en bit under isen när den bestämde sig för att vända mot bottnens skyddande miljö. Linan rann ut mellan fingrarna och snart så stannade den upp. Sakta började jag hala den mot hålet igen. När isen siktades så vände den åter ner. Så höll vi nog på en 4 -5 gånger innan jag fick upp den så pass att jag såg blinken i hålet.
Nu rusning nedåt igen. Akta linan. 0,20 kändes tunnt nu. Att hålla den ifrån iskanten var ett måste. Nu såg jag en prickig sida väla till i hålet innan det åter bar av nedåt. Det var en bra fisk. Fick jag bara tag i blänket så skulle det vara lungt. Linan mellan blinken och kroken var av gröve dimension. Åter ett försök att få upp den i hålet så jag fick tag på blänken misslyckades. En snabb vändning och sedan mot botten igen. Nu började fiskedarren riktigt komma.
Den följde med lättare uppåt nu. Den började tröttna. Jag lyckades få upp blinken i hålet. Greppade den med ena handen och med andra handen få in ett finger under gällocket och nu åkte den upp på isen.
Jaaaaa! Ett glädjetjut.
På isen låg en tjock och grann Gevsjö-öring i prima form. Vågen stannade på 1,2 kg och ett prydligt nytt personbästa på pimpel var satt.Strax därefter kom kollegan. Fisken slutade nappa. Vi fiskade 1,5 timme till innan vi packade ihop och på den tiden fick vi 4-5 rödingar far och jag. Kollegan hade inget mer än några dragningar i linan.
Jag tror det beror på att hon inte körde Demon-blink med röd/vit maggot utan envisades med "Skräcken" och enbart vit maggot.
När vi sumemrade dagen så hade vi med oss en öring och ett dussin rödingar hem.
Vi hade nog släppt tillbaka det dubbla antalet så nöjda var vi.
Speciellt nöjd var nog jag.
Idag fick läromästaren se sig slagen av eleven :-)


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 23.00
Temperatur: -5,1 grader
Vind: Sydostlig 0,2 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 29 m3/s
Skittfiske
Lunkan

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Den såg fin ut!
/Ekstrand - Björkstigen/Duved

Anonym sa...

Oj vilken kanon fisk Grattis!

Tomas\Östersund

Patrik sa...

Vacker pimpel öring, grattis till ditt pers.
Måste ha varit en läcker känsla när den kom till hålet.

Jag fick äran att ta mitt pers på Havsöring under nästan samma tid som du igår.
Min högg vid 10:30 tiden!!

Fortsatt skitfiske på dig

Unknown sa...

Underbart brosan helt underbart.
Grattis från ett regnit och folktomt Lanta
Kraaaaam

Stig Torniainen sa...

Grattis Lunkan. Är det största i år ? Kanske måste jag inhandla en så där blinkfyr trots allt.

Anonym sa...

Grattis till en mycket vacker Öring!