Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Vintern gjorde paus

söndag 2 november 2008

Vintern gjorde paus

I morse när vi vaknade så hade snökanonerna tystnat. Termometern i köket visade på 3 plusgrader och ett grådistäcke hade brett ut sig över dalen.
Inget ovanligt för årstiden men det är alltid lika tråkigt när det vänder mot väst och surväder med regn och plusgrader åter tar kommandot över väderläget.
Jag och Konsulten hade precis börjat ladda för isfiskepremiär, maggoten var inhandlad (jodå Fjällsport har färsk maggot hemma redan :-) och pimpelkrokarna slipade. Som prognosen ser ut nu så får vi nog vänta ytterligare några veckor.
Som tur var så kom vi ut en sväng på älven igår jag och P i det fina vädret och solen som sken sina töande strålar över alla och en var. Kameran var med och likaså kaffetermosen. Vi fick några timmar i solen och laddade om batterierna. Jag fiskade och P lekte med kameran. Hon fick några riktigt fina höstbilder. Hon har blivit riktigt vass på att hantera kameran och Photoshop med för den delen. Jag ska be att få en liten kurs av henne. Det ska bli kul att se vad hon kan göra med bildmaterialet på en så opolerad modell som mig själv :-)
Öringen var inte så sugen på att agera fotomodell och struntade helt enkelt i att bita i mina flugor eller drag. Det var ovanligt stilla, några sporadiska vak var allt vi fick se. Sedan älven åter öppnade 1 oktober så har jag ännu inte gått fisklös en enda gång.
Hon tog några bildserier på mig när jag fiskade både fluga och haspel. Det går att lära sig mycket på att få se sin kaststil på bild. Helst ska det vara filmat men på bild går det oxå att se vilka fel och brister som finns i kastandet. Det är ett mycket bra sätt att kunna korrigera som egenheter i kaströrelsen.
Igår körde jag med AEG 5:an och en SA Mastery Trout #6 lina. Mest för den linan är orange och därför fastnar bra på bild. Hur linan beter sig i luften kan oxå avslöja de kastfel som jag gör.
Här kommer några bider från igår.
Idag så har jag däremot ägnat mig åt diverse hemmapyssel. Städning stod på schemat samt lite vinterfiffning av bilen. Mitt i pysslandet så ramlade det in ett MMS från Flugbindarn som varit ute och gjorde det osäkert för traktens öringar. Flera vatten har åter öppnat efter lekfredningen.
Ett nytt prydligt PB på öring blev resultatet. En vacker och välmatad höstfisk bet på en egenbunden ST-Zonker fiskad med sjunktafs och flytlina. 62 cm och 2050 gram. Det är bara till att lyfta på hatten och gratulera :-)
Mest lättad lät han att han nu återtagit ledartröjan i jakten på säsongens största öring från dottern. Hon ståtade med en 1,3 kg fisk tagen med ett Mumin-spö !?! på Stor-Jougdan tidigare i sommar.
Även en harr i 45 cm storleken fattade tycke för hans fluga men den återbördades till strömmarna.
Vart han tog den? Ja det vet jag inte om jag får avslöja. Ni får kolla in hans blogg och se om han gör det :-) Kika in på Flugfiske i Årefjällen för en längre rapport från honom.
Bilden på fisken kan ni kolla in på Wall of Fame
Jag tror det blir några försök på öring i veckan. Jag ligger ju själv tvåa i min familj denna säsong. Sonens 1,94 kg öring tagen i maj sitter ännu på tronen.
Det blir hårdköring innan isarna lägger igen strömmarna för att försöka klå det :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 18.20
Temperatur: 2,8 grader
Vind: Västlig 4,0 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 48 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Vaktmästarn sa...

Bah! Fluglina som gör sig bra på bild.... Den gör sig bäst i vattnet. Nu får du ta och skärpa dig;)

Lunkan sa...

Visst är det så men denna dag hjälpte det ine vad jag stoppade i vattnet. Fisken var totalt ointresserad :-)