Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Gevsjön åter

fredag 28 november 2008

Gevsjön åter

Morgonen startade vackert med soluppgång och uppklarnande. Jag satt åter på samma plats som v fiskade i tisdag. 7-8 meter djupt med förhoppningar.
Redan på första lockrycket så var det nåt i andra ändan på linan som visade intresse.
Ner igen, stilla och vänta. En försiktig dragning i linan. Mothugg och krokad fisk.
Det började bra. En matfisk låg strax bredvid hålet.
Efter en och en halv timme och ytterligare några röda avkrokade men återbördade till sjön så började vinden sakta dra runt mig. Lite snö kom farandes och snart hade den vackra morgonen förbytts mot halvbitigt väder.
Nappandet avtog med att vinden sakta ökade och efter ytterligare en halvtimme så packade jag ihop och gick mot bilen.
100 meter från land så kom jag i lä för vinden. Av promenaden hade jag fått upp värmen och sjön fick en chans till. Nya hål borrades och ner åkte blink-riggen igen.
Djupet var c:a 2 meter och jag kunde sitta på min stolsrygga och titta på blinken i hålet. Lite halv-kikpimpel.
Blinken började röra sig lite utan min hjälp och strax hade den flyttat sig utom synhåll. Dags för mothugg. Ett bestämt drag och krokad fisk, denna gång en bättre röding som fick stanna kvar på isen. Det pep till i mobilen. Det vankades nybakade kanelbullar i Vik. Via SMS enades vi om att ett byte av röding mot nykokt kaffe och nybakade bullar var en "win win situation"
Jag packade ihop, åkte hem och hämtade P. Snart satt vi på köksgolvet hos min Vän i Vik. Kaffet smakade förträffligt för att inte tala om de nybakade kanelbullarna.
Livskvalitet :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 15.30
Temperatur: -3,5 grader
Vind: Nordvästlig 0,7 m/s
Molnlighet: Klart - halvklart
Vattenföring: 30 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: