Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Premiären fick läggas på is!

lördag 8 november 2008

Premiären fick läggas på is!

Med stora förhoppningar så hoppade vi in i Konsultens "livsstilsbil" och gav oss av mot Gevsjön och den tänkta isfiskepremiären. För övrigt en "vanlig" Toyota Pick up men Konsulten envisas med att kalla den för "livstilsbil" en sån man behöver i Åredalen :-) Vi var laddade och mest laddad var nog Konsulten som längtat och våndats sedan sista maggotkroken vevades upp ur hålet för c:a 6 månader sedan.
Tyvärr så fick vi islägga premiären, Isen låg men den var tyvärr alldees för tunn att ge sig ut på. 2,5-3 cm och när jag stegade ut nån meter från stranden så gick jag igenom med dunder och brak.
Väl hemma så bytte jag istället om och hoppade ner i vadarna för att åter ge Duvedsälven en chans att revangera sig. Jag tycker att jag haft en sämre säsong än normalt i Duvedsälven i sommar. Visst har jag fått fisk och i hygglig storlek men de här riktiga rallydagarna har uteblivit. Så blev det även denna gång. En dragning i flugan nedan Staa-bron var allt. När vinden tilltog så gjorde jag en båge upp till Golfbanan och där stötte jag på "Den fula ankungens" familj men de tog till flykten när jag kom. På golfbanan är verksamheten lagd i vinterdvala, flaggorna är inplockade, klubbhuset bommat och driving rangen tom. Det känns lite kul att i år så var fiskarna före golfarna på banan för fiske, jag gjorde vår-premiären 24 april och några dagar senare så krokade Flugbindarn på säsongens första öring där uppe, och nu i november så har golfarna gått hem för säsongen men vi fiskare är kvar, jag var inte ensam utan en haspelfiskare fiskade strax uppströms mig.
Kvar ligger en tom och tyst bana i väntan på vårens värmande solstrålar och att den frodiga nygrönskan åter ska inta fairway och greener.
Idag tog jag, P & Stenhuggarn en promenad i solen. Vi utgick från Ullådalsparkeringen där vi såg min gamla kollega på Raskens bil. Vi gissade att hon satt på Långtjärn och frestade öringen med en maggot krok och mycket riktigt så var fallet. Här uppe har isen legat längre och var närmare en decimeter tjock.
Hon hade inte haft någon känning innan vi kom och ännu har ingen rapport om fisk inkommit så jag gissar att hon gick bet. Konsulten ringde i eftermiddags och var åter het. Vi gör ev. ett nytt fiskeförsök imorgon och det är fortfarande Gevsjön som blir målet för vårt premiärfiske.
Säsongerna går nu in i varandra, flugfiske ena dan och isfiske nästa :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 18.00
Temperatur: 0,9 grader
Vind: Nordlig 1,0 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: Ej uppdat. m3/s
Skittfiske
Lunkan

1 kommentar:

Stig Torniainen sa...

Jag kanske måste ta en tur västerut så jag kan ta säsongens sista på fluga oxå ;-)