Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Med läromästaren på isen

lördag 29 november 2008

Med läromästaren på isen

Minus 16 grader.
Termometern visade årets hittils kallaste siffra i morse när jag tog med mig Genie ut på morgonrastningen.
Isfske var planerat. Vi tog en lång frukost för att avvakta lite varmare väder.
Vid 11.00 visade fortfarande termometern 14,5 grad minus men det var vindstilla och halvklart. Vi fyllde en termos och satte ihop fars Knosas pirkar. Jag riggade en Demon och en Silja-blink.Det är några år sedan vi isfiskade ihop så det var riktigt kul att komma ut igen. Isen var lite jobbig att gå på. Tunn bristande skare med 20 dm vattensörja så vi begav oss inte så långt ut från land och satte borren i isen.
Tre hål tog vi upp, maggotade på och satte igång. Jag hann inte ens få ner pirken i hålet innan far, triumferande, hivade upp dagens första fisk på isen. Det var en riktigt grann röding på knappa 6 hg. Rödbukad, fet och fin.
Vi borrade oss runt i jakt på fler hugg men det var trögt. Jag kände ingenting. Far hade några darrningar i linan.
Vi flyttade oss lite längre ut och strax nöp det i igen och far hivade upp dagens andra och skulle det visa sig bli dagens sista fisk.
Jag gick av isen helt utan känning och far hade några darrningar till i linan.
Ibland är det skönt att bara få vara eleven och se läromästaren i aktion :-)


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 19.50
Temperatur: -5,6 grader
Vind: Sydostlig 6,8 m/s
Molnlighet: Mulet och lätt snöfall
Vattenföring: 30 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: