Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Kaffe från Preem?

söndag 9 november 2008

Kaffe från Preem?

-Jag hämtar dig om 20 minuter, ska du ha en kaffe från Preem?
Konsultens morgonhurtiga stämma i luren.
-Visst, jag är klar när du kommer.
Ryggan var redan packad, några snabba mackor, rasta hunden och iväg. Preem hade inte öppnat ännu så kaffet fick vänta. Iväg mot Gevsjön
-Fan, isen håller inte idag heller!
-Ok, vi tar Ullådalen istället. Har jag berättat om Samaranch-rödingen?

Konsulten ser ut som ett frågetecken, Samarach-rödingen?

1988 så var Juan Antonio Samaranch här med sitt IOK anhang, Åre-Östersund sökte OS för, för vilken gång i ordningen vet jag inte. SOK var inte så starka på mutor men räknade kallt med att en lunch på Tott, renrajd och rödingspimpel på Ullsjön skulle räcka.
Ullsjön pumpades full med välvuxen röding. De promintenta herrarna flögs med helikopter upp och sattes ned på renskinn och fick spö i hand.
Om fiskeresultatet var anledningen till att OS istället hamnade i Lillehammer låter jag vara osagt, men nån fisk kom inte på isen.

-Och vet du vad? rödingen finns ännu kvar. Jag har varit med om att krokar rätats ut vid hugg
Vid det här laget så stammar och skakar Konsulten.
-Jajajajag måste ha en kaffe först. Vi tar Preem på vägen

Trekvart senare sitter vi på Ullsjöns svarta is. Blänkena dansar ett par deci över botten, nu är det bara att vänta. Vänta på hugget, hugget av Samaranch-rödingen.
Inget händer. Djup fiskas och grund fiskas. Sandbotten och stenbotten. Norra delen och södra delen men ingenstans kommer vi i kontakt med fisk, ännu mindre någon Samaranch-röding.
Vi tar den på nästa tur.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 23.20
Temperatur: 3,2 grader
Vind: Ostlig 5,1 m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: Ej uppdat. m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: