Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Kalla tår och middagsöring

onsdag 5 november 2008

Kalla tår och middagsöring

Att klä sig bra är A & O speciellt när kalla uteaktiviteter står på schemat.
Höstfiske är en sån aktivitet som kräver bra beklädnad. Lager på lager principen är den som funkar bäst och närmast kroppen gärna ett underställ i ull. Fötterna är det lite svårare med. För många lager gör skorna trånga och blodcirkulationen i fötterna avstannar. För lite luft runt foten gör oxå att kylan från vattnet snabbare når igenom och börjar kyla ner fötterna. Jag har alltid haft problem att hålla mina fötter varma och goa men det bästa jag testat hittils är sockar i ullfrotté, nu använder jag Smartwool och Laboe, och jag kör med dubbla lager, det får plats i vadarkägorna med bibehållen rörelsefrihet för tårna.
Jag vet inte mina kalla tår är ett resultat av flera års bandyspelande i min barn&ungdom. Många gånger var fötterna rödsprängda och tårna vita när träningar och matchande var över och den varma duschen närmade sig. Många var de tårar som rann längs mina kinder, väl dolt av en strilande duschvatten, när blodet vände åter till tårna och fötterna sprängvärkte.
Nu börjar värmen åter komma i tårna och det är ungefär 2 timmar sedan jag klev upp ur vattnet :-)

Idag var jag i Storån och sökte syskonen till den öring Flugbindarn tog häromdagen. Vädret var så där magiskt novembervackert som vi inte är speciellt bortskämda med. Solen värmde men i skuggan så låg isen kvar längs strandkanterna.

Jag startade med en av Flugbindarns Zonkers och idag blev det en i färgen Brown Barred. Redan på 4:de kastet så nöp det till i flugan och Opti streamen fick kröka rygg. En öring i bra storlek välvde i ytan och levde rövare. Efter några minuters drillande så låg den i håvganet och den så hett önskade öringsmiddagen var räddad.
Om det var ett syskon till Flugbindarns öring så var det åtmintone inte samma årskull :-) Vågen stannade på 725 gram och den måttades till 44 cm. En bra matfisk för 2 personer och imorgon blir det öring på middagsbordet.
Strax efter att jag krokat på den så dök ytterligare en fiskare upp, "Skidfotografen" och med den glade fyr jag mötte när jag klädde mig så var vi nu 3 förhoppningsfulla flugsvingare vid ån.
Det vakade även lite harr i strömmen och "Skidfotografen" gick på med små nymfer och krokade snabbt på några harrar.
Jag själv fortsatte med sjunktafs och Zonker och fick kroka av en harr på det med. Solen sjunker snabbt på eftermiddagen nu och efter att gått tomt med Zonker ett bra tag så bytte jag till heldragen tafs och satte på en Superpuppa. Avslutningen gick inte att klaga på då Superpuppan visade sig vara det harren önskade och som avslutning så fick jag kroka av en fin höstharr på c:a 6 hg.
Den vakade försiktigt ute vid en sten och på första överflytet gick den upp och tog Puppan. Läckert att kunna ta fisk på torrfluga i november i Jämtland :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 22.15
Temperatur: -1,2 grader
Vind: Ostigt 0,4 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 47 m3/s
Skittfiske
Lunkan

3 kommentarer:

Patrik sa...

Ja herre gud Lunkan!!!
Det är nästan så att jag dreglar över ditt och flugbindarns fisken och på vilka ställen ni kan stå och dra flugorna.
;-)

Grattis till fint fiske och fiskar!!

Fortsatt skitfiske - Patrik

Lunkan sa...

Tack Patrik.
Vi är lyckligt förunnade att få denna ynnets. Att få njuta i vår herres förundeliga salighet och natur :-)

Filmerna kom i förrgår. Tack så mycket, nu har jag nått att göra när det inte är fiskeväder :-)

Lunkan

Stig Torniainen sa...

Tänk vad mycket som är möjligt om man vidgar sina vyer och törs kliva utanför de intrampade fotstegen.