Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Bennys björk & "Fiskar vi minns"

tisdag 4 november 2008

Bennys björk & "Fiskar vi minns"

Igår var vi åter ute på älven igen, Stenhuggarn och jag. Blåsudden fiskades av och denna gång så hade vi lämnat haspelutrustningen hemma och gick på hårt med streamerspöna. Stenhuggarn hade med sig nya G.Loomisen och skulle testa ut lämplig linkombiantion. Jag fick oxå testa spöt lite och båda komfram till att med ett välanpassat "shooting head" system skulle spöt funka bäst. Efter knappa två timmar avvek han för att återgå till jobbet i brottet i Handöl. Själv flyttade jag mig längre nedströms med förhoppning om öring. Vid Blåsudden så hade jag bara haft en dragning i flugan och såg två vak, Stenhuggarn gick tomt. Väl på plats så såg jag vad min gamle sommarpolare Benny pysslat med. En ny hydda var anlagd och på älvbrinken låg björkar i kors över min fiskestig. Jag fiskade sjunklina sakta, sakta och med en ST Epoxy på tafsen för att resta den fisk som stod botten nära. Trist fiske och igår så var det heller inte effektivt. Ingen känning alls så efter att ha fiskat igenom sträckan två gånger så gjorde jag en ny rockad och flyttade mig upp till Golfbanan. Sjunklinan böts ut mot flyt med sjunktafs och en klassiker sattes på tafsen, Haröra med guldskalle.
Några småörignar vakade strandnära och några ytterligare fiskar såg jag längre ut. Fiskade nymfen djupt och sakta och hade ett hugg men inget mer.
I ett sista desperat försök att infria löften om fisk till middag så åkte jag ner till Hawaii. Det är gamla bynamnet på västra stranden av Åresjön. Där har jag sett vakande fisk när sjön legat blank och eftersom vinden mojnat ner under dagen så hoppades jag på att de fanns kvar. När jag kom ner på plats så låg sjön spegelblank, solen var på väg ned i dimmorna men inga vak. Jag vadade ut och väntade, gjorde några sporadiska kast ocvh spanade. Tillslut så såg jag en försiktning vakring inom kasthåll och jag la flugan över. Nu var harörat utbytt mot en egen skapelse som går under namnet Babsan!. En Wooly Worm variant med knallrosa chenille som kropp, röd stjärt och vitt hackel.
Efter några hemtag i linan så var det åter en försiktig dragning i flugan. Efter ytterligare några kast så hade jag åter en dragning men ingen fisk ville bita på ordentligt. När bilarna passerade på gamla vägen med helljuset påslaget så var det bara att inse att det inte skulle bli fisk till middag och bege sig hem.

Fiskar vi minns!
Så här när höstmörkret sänker sig och dagarna blir kortare och spön inte luftas lika frekvent som under högsäsongen så går mina tankar ofta tillbaka i minnet.
Glada minnen och sorgliga minnen varvas. Ofta så är det fiske som surrar i mina tankar och minnen från årets och andra säsonger ventileras och dröms tillbaka till.
Därför så tänkte jag att ni som läser bloggen gärna får komma med instick i temat.
Fiskar vi minns!.
Har ni minnen iform av bilder och/eller en liten historia som ni vill delge er av så maila in det så lägger jag in det på bloggen.
Först ut så är det min fiskevän Mr Troutlaw som bidrar med en skön bild på en ung spoling med en stor fisk. Det är den största havsöring han fått och den var imponerande stor. Året var 1985 och platsen är Roslagens skärgård.

Så kolla lite vad ni har i era minnesgömmor och skicka ett mail.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.40
Temperatur: 3,7 grader
Vind: Västlig 3,2 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 43 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jahapp.. Du hänger alltså ut mina extremt omoderna 129-kronors skoterkängor till allmän beskådan. Hämnd..!

/ H

Lunkan sa...

Javisst gör jag det och var stolt. En klassiker blir aldrig omodern :-)