Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Roger regerar

fredag 10 oktober 2008

Roger regerar

eller som vi säger, ROGER RULES.....!!!
Idag fick jag 1,5 timme på älven och jag passade på att inviga mitt nya haspelspö, nu äger jag två :-) Det var ett Daiwa Tornado 9 fot kastvikt 5-18 gr.
På med ett Roger-drag i färg WYD eller "Öringsfärgen" gul med svarta och röda prickar. Första kastet en fisk, andra kastet ytterligare en fisk. Känslan från turen med Stenhuggarn häromdagen höll visst i sig. Grejerna funkade.
Efter att ha krokat av 5-6 st så bytte jag och hängde på ett Roger i 18 gram med epoxy överdrag och trenden höll i sig. Ett kast en fisk.

Efter att ha sett att det oxå funkade så såg jag vakande öring nere på den lilla nacke som bildas nedan där jag stod. Spöbyte. En kläckare sattes i änden på tafsen och fluglinan repades av rullen men fisken stod så till att jag inte nådde över till den. Den vakade regelmässigt och när sedan vinden mojande så krusningarna upphörde helt visade det sig ännu ett par vakande fiskar. Alla dock på motsatta sidan älven från vad jag stod.
Jag pratade med Bokbindarn i Trondheim idag och ser ni någon utvadad i älven i morgon så är det stor sannolikhet att det är han. Han ska på en dagstur över till Åredalen och förhörde sig om fiskeläget. Jag har precis lämnat rapport mailledes från min tur. Om han fiskar så blir det dock torrt eller nymf. Ingen streamer eller slukstang kommer på tal. Hard Core dryfly fisherman :-)

Konsulten är oxå på ingående och mina förhoppningar är att vi kan göra en tur i början på veckan i jakt på öring. Hoppas det stämmer ihop. Nu är det ett tag sedan vi fiskade ihop.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 19.15
Temperatur: 7,1 grader
Vind: Nordvästlig m/s
Molnlighet: Halvklart
Vattenföring: 83 m3/s
Skittfiske
Lunkan

3 kommentarer:

Stig Torniainen sa...

...or it could be me fishing streamers for big trophy trouts..:)

Patrik sa...

Nu börjr jag nästan känna ett ug efter att få träffa den där Roger.
Verkar vara en hejjar på att dra öring.

Skitfiske Lunkan och Trevlig Helg

Lunkan sa...

Roger hittar du hos närmaste handlare som säljer Sölvkroken. Finns i 8, 13 och 18 gram. Grymma på H-öring oxå.
Bör finnas i STHLM trakten.
ABU´s Zigge är en kopia dock utan att nå riktigt fram.

Roger-rules