Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Mer sommarrapporter

tisdag 21 oktober 2008

Mer sommarrapporter

Här kommer ytterligare en sommarrapport från en av boggens läsare.
Håll till godo

En harr e jävulskt bra helg

Här kommer en rapport från tre dagars helt otroligt fiske i och runt idre. Mina fiskebrödrer ”cheriffen” ”Velle” ”plura” och ja själv ”Jompa” åkte från tråkiga västergötland till Dalarna för vårat årliga höstfiske.
Plura som bor i Idre brukar stå som värd för vårpremiären å höstavslutningen nog om det, nu till FISKET. Vi började fisket torsdag tredje helgen i sep i den lilla skogsån Grövlan, lite oroliga över att förra årets skitfiske skulle upprepas. (tre dagars fiske på fyra man inte en fisk). Det skall sägas i försvar att det då var 20 grader kallt på nätterna. Oron obefogad redan efter 10 min fiske krokade cheriffen en fru harry på 7 hg och sedan fortsatte det , vi fick nånstans mellan 50-60 st första dagen .
Dom flesta godkännda , helt otroligt ?!! Vi satt en bra stund vid älvkanten å kliade oss i huvudet , nöp oss själva och undrade om någon skulle tro oss innan vi drog oss tillbaka till stugmys ”sauna” och god ny rökt harr. Jo det blev någon god singel malt med. Flugorna för dagen var så enkelt som superpuppor.
Dag två ,varför chansa på nytt vatten trots att Plura gjorde va han kunde för att vi skulle testa en sträcka i österdalälven som han fått nys om.
DET ÄR JU EN DAG IMORGON MED….. Vi drog åter till Grövlan vi visste ju nu var fisken stod, å ja dom var kvar. Vi toppade faktiskt första dagens fångst med ytterligare ett 20tal fiskar, var skulle detta sluta? Hade vi verkligen sån tur att det där perfekta fisket man drömmer om verkligen fanns. Jo det verkade faktiskt så. Grövlan som jag sa en liten skogs å som slingrar sig mitt i idres ”ökännda” björnmarker ,färska spår och spillning överallt. Plura var med å sköt en på 281 kg nån vecka innan vi kom upp så man tittar inte enbart i vattnet. Flugor för dagen same same no differens, jag testade lite små ljusa dagsländor eftersom dom svärmade ett kort tag men icke något.
Dag tre . Ja ja !!! vi åker väl till ”slögen”. Sträckan heter så i österdalälven som Plura tjatade om. Ett helt annat vatten, bred stor älv med typiska harrblänkor. Här är mini måttet på harr /öring 45cm !!! ja kan säga som så här, jag förstår detta mini mått för fan vet om där fanns harr under sagda mått. Vi tappade räkningen på godkännda fiskar redan efter en halvtimmes fiske. Dagens största var en kanon fin herre på 1,1 kg. Dagens happening var nog ändå när Velle drillade en halv kilos och skulle precis få hjälp av lagens långa arm när det kommer en öring som dom uppskattade till säkra 3 kg, nöp harren å vägrade släppa . Ni kan ju gissa hur det slutade, tafsen rök och kvar stod två häpna fiskare och undrade va som hände?
Ja vad var det som hände denna otroliga helg, som ja sa ”vem skulle tro oss”
Skit fiske , Jompa.

Tack så mycket för den Jompa och jag hoppas vi får slå följe till sommaren vid någon av våra västjämtska vatten.
Är det nån fler som har rapporter så skicka gärna in några rader.

Själv hade jag lite hemarbete på förmiddagen. På eftermddagen så var det olje och filterbyte i P´s Skoda på tapeten för att därefter vakta Stenhuggarns barn under kvällningen. Som tur var så fick jag med mig sonen på banvaktsuppdraget. Han är Stenhuggarns grabbars stora idol :-)
Mellan förmiddagens hemjobb och eftermiddagens oljebyte så han jag ta med Genie, spö och Roger-drag på en tur till älven. Väl på plats så startade jag med ett Sölv Spesial 18 gram. Vid förra turen satte jag bort mina två i botten men efter en bytes affär med min gamla butikskollega så fanns de åter i dragasken. 1 rulle Loop-backing mot 2 Sölvkroken Spesial 18gr. Jag tror vi båda var nöjda :-) Kolla in bilden till höger så får ni se vad en Sölvkroken Spesial är. Efter cirka 15 minuter sånöp första öringen på. jag hade flera känningar efter den men ingen krokades så jag bytte till Roger i klassisk färg. På de två efterföljande kasten så krokade jag på ytterligare två öringar. Sedan fick jag inga fler, några känningar men ingen mer krokad. Så efter en dryg timme vid älven så var det dags för Skoda-service. dagens fiskar var något större är de som jag fick i förra veckan och alla passerade minimimåtten om än inte med råge så var de iallafall större. Alla fick gå tillbaka på tillväxt. En av dagens öringar hade haft kontakt med bete sedan tidigare då det fanns en oläkt rispa i ena mungipan. Dock var det inget som hindrade honom att fortsätta äta.

Imorgon blir det en tur på fjället med Ångström och jag ska få förmånen att se hans gordon setter Zoega in action för första gången. Fan det var länge sedan vi jagade ihop.

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 21.15
Temperatur: 4 grader
Vind: Nordostlig 0,5 m/s
Molnlighet: Klart
Vattenföring: 90 m3/s
Skittfiske
Lunkan

Inga kommentarer: