Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Älven stiger

torsdag 16 oktober 2008

Älven stiger

Höstrusk-vädret fortsätter och älven har inte visat några tecken på att sluta stiga. Den går hög nu. Hög för årstiden och de enda som jublar är väl kraftbolagen.
På tal om kraftbolagen så hade Flugbindarn en brådskande notis på ett inlägg häromdagen.
Det löd Protestera.
Kraftbolagen vill även i fortsättningen bygga ut flera av våra sista orörda vattendrag oc strömmar för att kunna kräma ut mer i form av ökande vinster. Fiskejournalen och Martin Falklind har ett upprop på Fiskejournalens hemsida där vi kan göra våra röster hörda. Gå in på länken och skriv på du med.
Rädda våra sista strömmar

Som tur är så är Åreälven fortfarande orörd och jag ser varje dag jag får blöta ett bete i dess vatten som en ynnest. Jag vet att vi som bor och fiskar hör uppe är väl förunnade och jag lovar vi njuter varje gång.
I förrgår var jag och Konsulten ute och gjorde våra vatten osäkra igen. Han var laddad och landade utanför huset strax innan 11.00. Det var bara att hoppa i vadarna och plocka med haspelspöt, draglådan och bege sig ut. Första stopp blev som vanligt vid det här laget Golfbanan. Det fortsatte nappa som tidigare dagar och snitt storleken var oxå den som tidigare. Vi fick en 7-8 öringar ihop varav 3 fick följa med hem då Konsluten lovat lilla frun öring till middag :-)
Denna gång var det Sölvkroken Spesial 18 gr som gällde. Kasta uppströms och fiska sakta, sakta så nära botten som det bara gick så gav det resultat. Tyvärr så försvann oxå mina sista två Spesial, satte jag bort i botten och en satte Konsulten bort.
Efter några timmars fiskande och kalla fingrar så vände vi nöjda hemåt. Det blir fler turer innan vintern kommer hoppas jag. :-)

Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 20.45
Temperatur: 3,5 grader
Vind: Sydostlig 0,1 m/s
Molnlighet: Mulet och lite lätt regn
Vattenföring: 118 m3/s
Skittfiske
Lunkan

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hur långt nerströms ska ett kraftverk ligga för att älven ovan ska anses vara orörd?

Lunkan sa...

27,5 km!
Nja skämt å sidor. Jag tror inte att det går att definera "orörd" i avstånd. I Åreälvens fall definerar jag orörd att kraftverket i Äggfors (Mörsil) inte påverkar fiskstammen i Åreälven. Iom att Ristafallet ligger där det ligger, har en vertikal fallhöjd på c:a 14 meter och fisk nedströms fallet inte kan ta sig upp så har vi en unik stam fisk uppströms fallet som inte på något sätt påverkas av vattennivån i fördämningen.
Med det som underlag så anser jag Åreälven vara opåverkad/orörd att vattenkraft. Uppströms finns det i huvudälven inga fördämningar eller liknande om kan påverkar vattennivån i älven. Det finns däremot två mindre kraftuttag i biflöden. Dels mini kraftverket från Greninen/Moen samt Handölsforsarnas kraftstation. De påverkar av vattennivå som dessa har är försumbar i huvudälven.

Lunkan

Vår Utsida sa...

Ah okej det är så du menar. Ja Ristafallet sätter ju onekligen ett naturligt stopp så visst, okej!

/Staffan, nu inloggad