Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Duvedsälven och Trondheim

söndag 12 oktober 2008

Duvedsälven och Trondheim

I varierande väder så beslöt jag och Stenhuggarn att köra en runda på älven. Även om den stigit senaste veckan ganska ordentligt så ville vi ge den ett försök och så fick det bli.
Stenhuggarn hade med sig sitt flonk nya G Loomis-spö, Xperience, för att testa det. Fiskeverktygen fick dock bli haspel stengerne då öringen fortsatt står djupt. Efter att ha test kastat Loomisen med både en 5:a & en 6:a så kunde vi båda enas om att även om det stod #5 på klingan så funkade det bäst med en 6:a. Vi körde SA´s klassiska "Non Spook" som är en relativt "tung" lina för sin klass.
När vi väl satte igång att fiska så bet det på fisk ganska omgående men de höll en blygsam storlek. Huggarn fick en som fick följa med hem medan de jag fick var under minimåttet. Imponerade då jag körde med både Roger & Spesialen på 18 gram. Stora beten i mina ögon men öringen ska inte förringas i sin glupskhet.
Flugbindarn ramlade oxå in på banan och muttarde någon om "fusk" när han såg vilket utstyr vi hade i händerna. Fusk och fusk, vi fick ju i allafall fisk :-)
Förutom Golfbanan där vi startade så körde vi av två andra ställen på älven men med klena resultat innan vi gav upp. Vädret var ömsom kan man säga. Regn, vind, sol och halvvarmt. Sista timmarna så regnade det dock mest hela tiden.
Igår hade vi besök av P´s bästa kompis med nyvunnen kärlek och för att låta dem se någon nytt så bestämde vi oss för en dagstur över till Trondheim. Det var en riktigt trevlig dag med vackert väder och i Norge en höst som fortfarande satt kvar på träden i vackra färger. Det är lite skillnad mellan Åredalen och Trondheim med tanke på hur långt hösten kommit. Än mer tydligt blir det under vår då vi kan passera tre årstider från Åre till Trondheim. I april/maj kan det vara vår när vi lämnar Åre, fortfarande vinter när vi passerar Storlien och försommar med fullt utslagna björkar nere vid fjorden. Trondheim är en vacker stad och vi hade en riktigt skön dag. VÄl värt ett besök och gärna de kvarter som ligger på västra sidan Nidelva vid Bybrua.