Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: En dag på fjället

måndag 20 oktober 2008

En dag på fjället

Äntligen!
som Gert Fylking skulle ha sagt. Äntligen kom jag ut på fjället. Det är nästan lite skamligt iom att småviltjakten startade för nästan 2 månader sedan, 25 augusti. Första veckan kolliderade med sista veckan på öringssäsongen. Vis från tidigare år så brukar det bitvis vara köbricka ut på fjället så la jag krutet på att fiska öring istället.
Dock tänkte jag att det tar jag igen i september efter älgjaktsuppehållet men ack vad jag bedrog mig. Istället blev det jobb i massor i några veckor och även helg med utförsäljningen efter Agenturens konkurs. Övriga helger har varit inbokade med besök här, besökt föräldrarna i S-vall och magsjuka. Visst, två kortare turen vilka mer kan liknas med skogspromenad med bössa i hand har företagits men idag fick jag till sist komma upp på fjället.
De rapporter jag fått har talat om dåligt till riktigt dåligt fågelår så vissa förhoppningar hade jag men inga större. Väl på fjället så friskade även vinden i och det blåste nästan ljumma vindar från sydväst. Genie har liksom jag fått jaga på tok för lite i höst gick som en virvel över myr, ljung och genom enris. Jag har inte klarat av att dressera/träna henne till stadga för vilt vid stöt, hon går även gärna lite stort ibland och knallapport är mer regel än undantag. Hon är en hund som P.R.A Moxon (engelsk spanielman) skulle kalla
A saturday afternoon shootingdog En hund som driver sin förare till vansinne efter en jakteftermiddag av eftergångar, knallapporter och allmän ohyfs. :-)
Skillnaden mellan Genie och en "äkta" saturday afternoon shootingdog är att jag ifjol bestämde mig för att felet låg hos mig, inte hos henne, och att det därför inte var något värt att bli arg på henne. Hon älskar att jaga och blir det eftergång så är det inte hela världen. Är det säkert så skjuter jag om inte så håller jag inne med skottet och vi båda är glada när vi går hem :-)
Samma dag som jag bestämde mig för det så fällde jag mina två första ripor för henne :-)
Idag så fann vi ingen fågel, vare sig ripa på fjället eller gråfågel i skogen. Hon hade några markeringar som skvallrade om att något varit i farten men inget mer. Inget mer förrän vi kom upp i övre björkregionen på fjället. Där markerade hon hårt och upp bakom en tuva studsar en hare. Den går rakt ut från mig och upp åker min gamla fina Merkelbock. Första skottet tar, haren tecknar träff och tappar lite fart. Eftersom jag gick med rip 6:or i bössan så lägger jag även andra pipan på haren för säkerhetskull. Haren tappar bakbenen och försvinner över en liten kulle. Vid det här laget har Genie fattat vad som händer och kommer farande i fullt blås i riktningen haren försvann. Jag säger apport för mig själv så har jag åtminstone skickat henne så det inte blir en ren knallapport :-) Jag byter snabbt plugg i bössan ifall att. Men när jag närmare mig kullen ser jag Genie komma från andra sidan med högburet huvud och en död hare i fast grepp. Det var hennes första apporterade varma hårvilt och efter en liten "show off" runda runt mig så kommer hon in och lämnar av haren. Stolt hund & stolt husse.
Efter urtagning och lite fika fortsätter vi men har ingen mer viltkontakt. När Genie efter 3 timmar i god fart på fjället märkbart börjar tappa tempo så tar vi en kort rast till innan vi vänder åter mot bilen.
Imorgon får hon nog vila, det blir lite fiske för mig istället, men på onsdag så blir det nog en repa till om inget oförutsätt inträffar.


Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 16.15
Temperatur: 11,5 grader
Vind: Sydlig 6,2 m/s
Molnlighet: Molnligt
Vattenföring: 94 m3/s
Skittfiske
Lunkan

2 kommentarer:

Stig Torniainen sa...

Blir lite avis. Ska vi inte byta, du jobbar och jag fiskar ? Ser ut att bli finväder de närmaste dagarna. Skitfiske !

Patrik sa...

Hallå här!!
Jag vill också vara med i bytet.
Ni jobbar här, och jag fiskar där.

Mycket fint inlägg Lunkan.

Skitfiske & skitjakt - Patrik