Antal besökare sedan 29 feb 2008 Antal besökare denna månad Antal besökare denna vecka Antal besökare idag Besökare online just nu Årefiske: Mel Krieger har gått bort!

tisdag 14 oktober 2008

Mel Krieger har gått bort!

En legend har gått ur tiden.
Mel Krieger gick bort den 7 oktober, 80 år gammal, i hemmet i San Fransisco efter en tids sjukdom.

Jag fick förmånen att träffa och tala med honom i september ifjol på flugfiskemässan i Denver. Han fanns i Ross Reels monter där han visade upp den nya spö serien som bar hans namn och signum. Det var en gammal man jag mötte. Kroppen var sliten av många år i kalla älvar, hörseln var inte den bästa och synen var inte så skarp som i kraftens dagar. Men så fort flugfiske kom på tal fanns en brinnande glöd i blicken och en nyfikenhet på den han talade med. Under vår korta pratstund så berättade han om sina vänner i Skandinavien, han var väldigt glad att Leif Stävmo var på mässan med Guideline, och undrade vad som drev en som mig att åka över atlanten för att besöka mässan i Denver. Som avslutning fick jag jag hans DVD "Beginings" signerad och ett handslag och en önskan om god fiskelycka. Mel Krieger är den som utan tvekan påverkat mig mest när det gäller mitt fiske i allmänhet och kastandet i synnerhet. Tillsammans med mitt första flugspö så köpte jag hans bok Konsten att kasta med fluga (The essence of flycasting) Den har följt mig genom min kastutveckling och fast jag läst den fram och åter många gånger så finns det alltid något nytt att lära och ta till mig. I mina ögon den bästa bok som skrivits i ämnet. Under åren har det även landat ett antal VHS/DVD från hans film bibliotek. The essence of flycasting II, Flycasting - Faults & Fixes, Beginnings och Mel Kriegers Patagonia - 40 years of flyfishing in Argetina
Allt han gjorde genomsyrades av hans glöd och kärlek till fisket, kastet och inte minst till lära ut flugfiskets hemligheter.

Nu får nog himlens alla änglar en lektion i hur en bra linbåge formas och vår herre en lektion i ett korrekt utfört distanskast :-)

Tack Mel!



Väder och vattenstånd Duved
Klockslag: 10.25
Temperatur: 5,7 grader
Vind: Västlig 2,6 m/s
Molnlighet: Mulet
Vattenföring: 111 m3/s
Skittfiske
Lunkan

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena!
Vi är en familj som ska åka upp till Åre för att fiska i helgen, och jag jagar febrilt efter något bra fiskeställe. Där de inte är förbud nu också. Sambon vill köra fluga och vi andra i familjen vill endera kasta eller meta. Vi kommer bo i Kall, har du något bra fisketips till oss?
Du får gärna svara på min mail: idagredemyr@hotmail.com

Patrik sa...

Mycket fint skrivet Lunkan.
Ett inlägg fyllt av respekt och kärlek inför mannen som kanske haft störst påverkan på många av oss flugfiskare.

Instämmer i ditt TACK!!

Patrik sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.